Goede cijfers Delhaize in aanloop naar fusie Ahold

In alle landen waar de supermarktketen actief is, nam de verkoop de afgelopen maanden toe.

Foto Jonas Roosens / ANP

De Belgische supermarktketen Delhaize heeft vorig kwartaal veel meer winst geboekt, onder meer door de goede verkoop in Zuidoost-Europa en in eigen land. Het bedrijf dat deze zomer wil fuseren met het Nederlandse Ahold kwam netto uit op 109 miljoen euro. Dat is drie keer zo veel als vorig jaar.

De forse toename is voor een deel te verklaren door eenmalige uitgaven, die vorig jaar bijna 50 miljoen euro hoger uitvielen door de inkoop van obligaties. Maar ook zonder die meevaller deed Delhaize het beter dan in de eerste maanden van 2015. Het bedrijf verkocht meer en maakte minder kosten.

In alle landen waar Delhaize actief is, nam de verkoop tussen januari en maart toe, zo meldt het winkelbedrijf woensdag in de jaarcijfers. Dat leverde de Belgische keten een omzet van bijna 6,2 miljard euro op, wat – gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten – een toename is van 4,3 procent op jaarbasis.

‘Goede kostenbeheersing’ drukt uitgaven

Tegelijkertijd profiteerde Delhaize ook van de grootschalige reorganisatie waarmee het bedrijf twee jaar geleden begon. Die maatregel – die ruim tweeduizend werknemers hun baan kostte - drukte namelijk de uitgaven aan personeel en administratie vorig kwartaal. Ook bij de winkels in Zuidoost-Europa was volgens Delhaize sprake van “goede kostenbeheersing”.

Lees hier het profiel dat NRC onlangs over Delhaize schreef: “Zoals de Belg de weg kent naar de kerk of het voetbalstadion, zo loopt hij blindelings naar de Delhaize”.

Topman Frans Muller toonde zich woensdag in een verklaring verguld met de verbeterde prestaties van zijn bedrijf. Toch staat 2016 voor Muller en Delhaize vooral in het teken van de fusie met Ahold, die ergens halverwege het jaar moet worden afgerond. Dat samengaan moet de bedrijven jaarlijks een voordeel van 500 miljoen euro opleveren.

Alleen de Amerikaanse waakhond moet nog instemmen

Vorige maand werd al een belangrijke horde genomen in aanloop naar de fusie, toen aandeelhouders massaal instemden met de plannen. Het wachten is nu alleen nog op goedkeuring van de toezichthouders in de Verenigde Staten, een markt waar zowel Ahold als Delhaize met dochterbedrijven actief is.

Door de fusie ontstaat een supermarktreus met meer dan 375.000 werknemers en een slordige 6.500 winkels in Europa en de Verenigde Staten. Het hoofdkantoor van Koninklijke Ahold Delhaize komt in Zaandam te staan. Topman Dick Boer van Ahold krijgt de leiding over het bedrijf. Frans Muller van Delhaize wordt in het bestuur verantwoordelijk voor de integratie van beide concerns.