Facebook ziet omzet weer flink groeien

In maart telde Facebook ruim een miljard dagelijks actieve gebruikers, een toename van 16 procent vergeleken met een jaar eerder.

Een werknemer van Facebook in het hoofdkwartier in Menlo Park, Californië. AP / Jeff Chiu

Facebook heeft in de eerste drie maanden van 2016 de omzet flink zien groeien ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat bleek woensdag uit de kwartaalcijfers van de internetgigant.

Het bedrijf behaalde in het eerste kwartaal van 2016 een winst per aandeel van 0,77 dollar. Dat was een jaar eerder nog 0,42 dollar. De omzet was bijna 5,4 miljard dollar, waar dat in het eerste kwartaal van 2015 nog 3,5 miljard was. De nettowinst bedroeg 1,5 miljard dollar, tegen 512 miljoen een jaar eerder.

De omzet groeide vooral door een stijging van het aantal gebruikers en hogere advertentie-inkomsten, vooral via mobiele gebruikers en video’s. Afgelopen jaar waren er verschillende nieuwe vormen van advertenteren gelanceerd en was het makkelijker geworden om advertentieruimte te kopen op Instagram.

Ruim een miljard mensen dagelijks op Facebook

In maart telde Facebook ruim een miljard dagelijks actieve gebruikers, een toename van 16 procent vergeleken met een jaar eerder. Vooral op mobiel gebruik won de socialenetwerksite terrein, het aantal dagelijks mobiel actieve gebruikers steeg met 24 procent naar 989 miljoen.

Ook in het laatste kwartaal van 2015 had de internetgigant beter gepresteerd dan verwacht. Destijds boekte het een recordomzet, ook aangejaagd door een hogere advertentieverkoop via video’s, mobiele apparaten en Instagram. Dat was het eerste kwartaal waarin de winst van Facebook boven een miljard uitkwam.

Plannen: chatbots en VR

Eerder deze maand presenteerde Facebook op een conferentie voor softwareontwikkelaars een reeks nieuwe plannen, zoals een eigen Virtual Reality-camera. Deze moet tot stand komen door open source: het ontwerp en de benodigde software worden beschikbaar voor ontwikkelaars. In de VR-camera moeten zeventien camera’s komen.

Een andere belangrijke aankondiging was dat Facebook gaat inzetten op chatrobots in de chatdienst Messenger. Deze maken het voor Facebookgebruikers mogelijk om in het chatprogramma Messenger met bedrijven te communiceren. Denk aan adverteerders die berichten sturen, of conversaties met een geautomatiseerde klantenservice. Een soortgelijk systeem is al veelgebruikt in China. In de daar populaire berichtenapp WeChat kan van alles worden geregeld met bedrijven, van een afspraak met de dokter tot het laten opsturen van kleren door een kledingwinkel.

60 miljard berichten per dag

Facebook, opgericht in 2004, verwerkt naar eigen zeggen 60 miljard berichten per dag via de Messenger en Whatsapp. Dat is drie keel zoveel als het wereldwijd aantal verstuurde SMS-jes tijdens het hoogtepunt van het SMS-gebruik.