Winstgroei bij Apple na dertien jaar voorbij

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Na dertien jaar op rij groeiende winsten geboekt te hebben moet Apple volgens The New York Times dit kwartaal voor het eerst een winstdaling in de boeken zetten.

De kwartaalwinst daalde met 13% naar 50,6 miljard Amerikaanse dollar en het nettoinkomen van het bedrijf daalde met 22% naar 10,5 miljard dollar. De daling is vooral te wijten aan de dalende verkopen van de iPhone, zonder dat daar een nieuwe Apple verkoophit tegenover staat.

The New York Times speculeert dat de winstdaling misschien ook komt doordat er geen rek meer zit in het aantal potentiële nieuwe klanten in sommige landen. Apple’s winst daalde het hardst in China, daar werd 26 procent minder winst gemaakt dan vorig jaar. In Amerika was dat maar 10 procent. De verkoop van iPhones is algemeen gezien met 16 procent gedaald.

Zes miljoen gratis burritos krijgen Chipotle niet terug in zwarte cijfers

Fastfoodketen Chipotle draait nog steeds verlies, ondanks dat de restaurants ongeveer 6 miljoen burritos hebben weggegeven. Dat meldt persbureau AP.

In de eerste drie maanden van 2016 zijn de verkopen bij Chipotle met 29,7 procent gedaald. Afgelopen herfst werd de keten opgeschrikt door enkele klanten die in Chipotle restaurants E. Coli vergiftigingen en besmettingen met het norovirus hadden opgelopen.

Sinds februari loopt bij de keten een actie met gratis voorgerechten, die klanten weer de restaurants in moet lokken. Sindsdien zijn zo’n 6 miljoen coupons voor gratis burritos door klanten verzilverd.

Volgens de directie van het bedrijf is het belangrijk dat de restaurants er weer vol uit zien, zodat het publiek het vertrouwen in de keten weer terugkrijgt. Uit de gepubliceerde omzetcijfers blijkt echter dat klanten nog niet zo ver zijn dat ze ook hun geld weer als vanouds uitgeven aan een Chipotle maaltijd.

Twitter boekt historisch lage winstgroei

Microbloggingsite Twitter laat opnieuw teleurstellende kwartaalcijfers zien. Dat meldt The Wall Street Journal.

In de eerste drie maanden van 2016 wist de site de winst slechts met 36% te verhogen, zo’n 595 miljoen Amerikaanse dollar. Het bedrijf wijt de winstdaling aan de terugloop van grote merken die betalen om hun producten te mogen aanprijzen in tweets.

Het aantal actieve Twitter-gebruikers is wel weer licht gestegen: 310 miljoen Twitteraars loggen minimaal één keer per maand. In het laatste kwartaal van 2015 deden 305 miljoen gebruikers dit.

Aandelen Twitter daalden na de bekendmaking van de cijfers met iets meer dan 13% naar 15,43 dollar. Sinds het aanstellen van nieuwe CEO jack Dorsey in oktober vorig jaar zijn aandelen Twitter 42% minder waard.

Volgens AP is het tijd dat Twitter de bedrijfsstrategie aanpast en niet meer moet proberen om net zo’n groot sociaal netwerk te worden als Facebook, maar er misschien gewoon aan moet wennen klein te zijn.