Randstad en De Bijenkorf tonen positieve resultaten

Randstad groeit vooral in Frankrijk en Duitsland. De Bijenkorf profiteert van de stap naar luxewarenhuizen.

Het hoofdkantoor van Randstad in Diemen. Foto: Koen van Weel/ANP

Randstad en De Bijenkorf kunnen positieve resultaten voorleggen in respectievelijk hun kwartaal- en jaarcijfers. Randstad boekte in het eerste kwartaal van 2016 een omzet van 4,7 miljard euro. Dat was 5 procent meer dan in dezelfde periode in 2015, gecorrigeerd voor onder meer het verschil in werkdagen, maar minder dan de 6,6 procent groei die in het vierde kwartaal van afgelopen jaar werd bereikt. De nettowinst groeide het afgelopen kwartaal met 72 procent naar 102,5 miljoen euro.

Volgens CEO Jacques van den Broek is er sprake van langzaam economisch herstel in Europa:

“Ondanks de mondiale economische onzekerheid, hebben we weer een groei van ongeveer 5 procent bereikt. Onze groei Frankrijk, in zowel personeel als permanente plaatsingen, en ook de toenemende groei in Duitsland zijn tekenen van een verbeterende situatie in Europa.”

In Frankrijk en Duitsland is de groei volgens Randstad vooral te danken aan de industrie en bouw. In Nederland verloor Randstad een groot payroll-contract van de overheid. Mede waardoor liep de omzetgroei daar terug van 9 naar 6 procent. In de Verenigde Staten, de grootste markt van Randstad, liep de groei terug van 4 naar 3 procent.

Ook positieve resultaten voor De Bijenkorf

De Bijenkorf zag de nettowinst in 2015 groeien met 7,4 procent. De operationele winst steeg in die periode met 13,7 procent naar 16,5 miljoen euro. De omzet steeg met ruim 7 procent. Het warenhuis maakte geen precieze omzetcijfers bekend. Volgens De Bijenkorf dragen zowel de fysieke filialen als deBijenkorf.nl bij aan de positieve resultaten.

Het warenhuis besloot een jaar geleden winkels om te vormen naar luxewarenhuizen. Hiermee gaat een recordinvestering van 200 miljoen euro gepaard, verspreid over enkele jaren. Volgens De Bijenkorf heeft dit er mede voor gezorgd dat het warenhuis zich onttrekt aan de malaise waarin veel andere bedrijven in de retailbranche zich bevinden. CEO Giovanni Colauto:

“De Bijenkorf heeft een gezonde financiële positie, de investeringen bedroegen afgelopen jaar 26,9 miljoen en zijn volledig gefinancierd door de interne operationele cashflow.”