Op een opgevoerde scooter rijden mag niet, maar opvoeren mag wél

Dealers voeren nog steeds scooters op, als klanten dat vragen. De PvdA wil het opvoeren nu strafbaar stellen.

„Kan-ie niet wat sneller?” Scooterdealer Jonathan Zvi van Dejo in de Amsterdamse Bilderdijkstraat hoort het in bijna elk verkoopgesprek. Maar zomaar opvoeren doet hij allang niet meer. „Dan leg ik uit dat de politie tegenwoordig strenger controleert. Dat

je zo een rijverbod hebt.” De meeste haken dan toch af. Die willen de problemen niet. „Maar als iemand blijft aandringen, dan doen we het. Het is ook niet mijn verantwoordelijkheid als ze een boete willen.”

Het ‘opvoeren’ van een brommer of scooter is toegestaan, maar als je erop rijdt en door de politie wordt aangehouden, krijg je een

boete. Om aan deze onduidelijke situatie een einde te maken, kondigde de PvdA maandag aan dat ze het opvoeren van scooters strafbaar wil stellen. Uit eigen onderzoek van de partij zou blijken dat maar liefst drie op de vier bij de Bovag aangesloten scooterdealers bereid zou zijn om een scooter op te voeren, ondanks toezeggingen uit 2004 dat dit zou stoppen.

Het gaat om de langzamere versie van de scooter, de zogenoemde snorfiets, met het ‘blauwe nummerbord’. Snorfietsen zijn verplicht op

het fietspad te rijden. In steden als Amsterdam zou 80 procent van dit soort scooters opgevoerd zijn tot boven de 25 kilometer per uur. Tot de 35 is dat vaak geen probleem. De politie gedoogt snelheden tot 32 kilometer per uur,
daarboven is het een ander verhaal. Het levert vaak gevaarlijke situaties op, zeker op smalle fietspaden.

De klant is koning, ik moet aan mijn portemonnee denken

Niko, scooterhandelaar

Klakkeloos akkoord

Ja, erkennen ze ook bij Scooterconnection in de Valkenburgerstraat. Als iemand aandringt, doen ze het nog wel. „Er is altijd die ene

gek die z’n scooter nog wil laten opvoeren”, vertelt medewerker Niko, die niet met z’n achternaam in de krant wil. Maar ze gaan niet klakkeloos akkoord. „Dan attenderen we hem erop dat er nu met rollerbanken gecontroleerd
wordt. Maar ja, als hij daarna ook per se wil… de klant is koning. En ik moet ook aan m’n portemonnee denken.”

Bovendien: „Als de scooterwinkel het niet doet, dan doet een vriendje het wel.” Wie écht sneller wil rijden, is moeilijk tegen te houden.

‘Afvoeren’, het tegengestelde van opvoeren, is inmiddels vele malen populairder, zegt Niko. De oorzaak: de zogenoemde Wacht Op Keuren-

regulering (WOK), ingevoerd in 2014. Word je nu betrapt met een opgevoerde scooter, dan krijg je onmiddellijk een rijverbod en moet je scooter opnieuw gekeurd worden. Dat heeft impact. „Van de tien afvoeringen die ik doe zijn er acht vaak eerst gepakt”, vertelt Niko

Keihard aanpakken

Ook de kleine dealer van Yassine Lachkar in de Weesperstraat ziet de toename van afvoeringen. „Vroeger deed ik echt veel meer

Foto  Maurice Boyer

Scooteraars in de Amsterdamse binnenstad. Volgens de PvdA is nog altijd 80 procent opgevoerd, de handel houdt het op 20 to 30 procent. Foto Maurice Boyer

opvoeringen, maar veel mensen hebben een boete gehad.” Hij gokt dat nog zo’n 20 tot 30 procent van de brommers in de stad opgevoerd zijn. „Die moeten echt keihard aangepakt worden.”

Het verschil met de 80 procent van de PvdA zou verklaard kunnen worden door het feit dat het om cijfers van voor de WOK-regeling gaat.

Jonathan Zvi van Dejo prijst ook de positieve effecten van de WOK-regeling. „Die heeft echt een keihard effect. Dat is een prima maatregel geweest.”

De plannen van de PvdA vindt hij niks. „Alle auto’s kunnen toch ook 200? Over die verkopers is helemaal geen discussie.” Hij kan zich goed voorstellen dat de partij niet goed op de hoogte is van het WOK-succes. Wat dan wél de oplossing is? „Schaf gewoon de snorfiets af.” Ooit was het vervoermiddel bedoeld als fiets met een klein motortje, nu zijn het halve brommers. „Voer de helm in en laat ze op de weg rijden, net als brommers. Niet op het fietspad met die kindjes.”