Meer sponsorgeld naar ziekenhuizen en artsen

De stijging wordt veroorzaakt doordat de farmaceutische bedrijven vorig jaar meer betalingen moesten melden.

Operatiekamer in het operatiecentrum van het Academisch Medisch Centrum. Foto Koen van Weel / ANP

Farmaceutische bedrijven betaalden vorig jaar 51,6 miljoen euro sponsorgeld aan artsen en zorginstellingen. Dat is 36 procent meer dan het jaar ervoor, blijkt uit cijfers van het Transparantieregister Zorg, die maandag zijn gepubliceerd.

De stijging wordt veroorzaakt doordat de farmaceutische bedrijven vorig jaar meer betalingen moesten melden, zoals onkostenvergoedingen voor spreekbeurten en bijdragen voor deelname aan nascholing. In totaal betaalden 89 bedrijven sponsorgeld, een kwart daarvan produceert medische hulpmiddelen en diergeneesmiddelen.

Zo’n 80 procent van het sponsorgeld (43 miljoen euro) ging vorig jaar naar zorginstellingen en samenwerkingsverbanden in de zorg. Vaak ging het om eenmalige betalingen. De best betaalde instelling ontving 1,7 miljoen euro sponsorgeld van de farmacie.

8,6 miljoen ging naar 3.814 artsen. Van hen werden vorig jaar 2.040 eenmalig gesponsord. De arts die het best betaald werd kreeg 127.000 euro. Verder ging er nog 2,2 miljoen euro naar patiëntenorganisaties.