Hoe #ophef het Olympische logo veranderde

Het internet fakkelde het ontwerp voor het logo van Tokio 2020 af – en kwam met een nieuwe.

Ontwerper Asao Tokolo houdt lachend zijn winnende logo voor de Olympische Spelen in Tokio van 2020. Foto Toshifumi Kitamura

Vandaag was het eindelijk zover: het Japans Olympisch Comité presenteerde het logo van de Zomerspelen van 2020 in Tokio. Het resultaat werd door analisten als een “veilige keuze” omschreven. Het winnende ontwerp werd gekozen na een tumultueuze voorgeschiedenis.

Foto Shizuo Kambayashi / AP

Het winnende logo van Asao Tokolo. Foto Shizuo Kambayashi / AP

In een fraaie productie beschrijft techsite The Next Web hoe het huidige logo tot stand kwam. Het eerste officiële logo voor de Spelen werd namelijk al zeven maanden eerder onthuld. Kenjiro Sano presenteerde toen het volgende ontwerp:

Twitter avatar LaCascaritaMx La Cascarita Mx ¡Dice el Comité que siempre no! Y le da las gracias a Kenjiro Sano y a su polémico logo para #Tokyo2020 http://t.co/WzeRZdQCPZ

Aanvankelijk werd het logo geprezen om zijn gebruik van Japanse en internationale iconografie, zonder het ontwerp te druk en complex te maken. We zien de rode cirkel van de Japanse vlag, die in dit geval volgens de ontwerper ook stond voor “het rood van ieder kloppend hart”. In het persbericht werd het ontwerp als volgt geïnterpreteerd:

“De zwarte kleur van de centrale pilaar vertegenwoordigt diversiteit, de combinatie van alle kleuren. De vorm van de cirkel staat voor een inclusieve wereld waarin iedereen elkaar accepteert.”

Plagiaat?

De euforie waarmee het logo werd onthuld, werd op internet al gauw onderuit getemperd. Al gauw werd Sano beschuldigd van plagiaat, omdat zijn werk wel érg veel leek op het logo van het Belgische Théâtre de Liège. De ontwerper van het theaterlogo maakte zelfs een gifje waarop de gelijkenis werd onderstreept:

Wedstrijd

Hoewel Sano ontkende ooit van het theater gehoord te hebben, verbood het Internationaal Olympisch Comité Japan om het logo te gebruiken. De organisatie moest dus op zoek naar een nieuw ontwerp, maar hoe? De ophef ontstond op internet, dus laten we die ook maar via internet oplossen, werd mogelijk gedacht. Het Japans Olympisch Comité besloot namelijk een ontwerpwedstrijd uit te schrijven, waarbij bovenstaand logo als winnaar uit de bus kwam.

Een veilig ontwerp dus, met een traditioneel indigoblauw blokpatroon genaamd “ichimatsu moyo” uit de Japanse Edo-periode (1603 - 1868). Maar naast het winnende logo werden nog meer dan 14.000 ontwerpen ingezonden. Er is een website opgetuigd voor alle inzendingen die het niet haalden. Een greep hieruit:

Twitter avatar vivakankan かんかん 扇は末広がりで縁起がいいものとされ、古くから応援するときの道具として使われてきたので、オリンピックのモチーフとして最適&「和」も感じられていいかなと。「多くの人で支えられている日本(日の丸)」を扇の中で表現しています。 http://t.co/4i0WJiInfj
Twitter avatar iGuzziniUK iGuzzini UK What’s your favourite Tokyo Olympic logo design? We quite like design C. See them all here: https://t.co/3qK9OKx9aN https://t.co/ULraeHnB4T
Twitter avatar umegrafix umegrafix 東京五輪エンブレム梅野案(私案)をブラッシュアップしました。
1.色の整理と明度彩度の微調整
2.形状の精度アップと合わせ、中心部を白円に変更。
3.パラリンピック版のデザイン変更
より「多様性と連帯」という意味合いを出す方向に変更。 http://t.co/ym2WVRLBiF
Twitter avatar Circle_G_Online Circle Graphics The Olympic Selection Committee reveals new #logodesign options for the 2020 games https://t.co/UwsgWQB7iM https://t.co/AiNFz1O2Bs
Twitter avatar NBCOlympicTalk NBC OlympicTalk PHOTOS: New Tokyo 2020 Olympic logo design finalists unveiled https://t.co/vdPcTypXFo https://t.co/wI8lXldvnx