Amsterdamse taxichauffeurs betalen commissiegeld voor lucratieve ritten

Voor mooie klussen naar bijvoorbeeld Schiphol moeten chauffeurs tot 20 procent van de ritprijs inleveren.

Een chauffeur in Amsterdam bedient de teller in zijn auto waarmee een ritprijs wordt bepaald. Foto Remko de Waal / ANP

Een belangrijke taxiorganisatie in Amsterdam, AMS Taxi, betaalt bedrijfsmatig hotelportiers uit voor lucratieve ritten. Dat bevestigen meerdere chauffeurs die aangesloten zijn bij AMS.

Ook chauffeurs van andere centrales, zoals TCA en Staxi, geven aan ‘commissiegeld’ te betalen. Wel lijkt AMS vooralsnog de enige organisatie die dit bedrijfsmatig aanstuurt.

Tot 20 procent

Via een app verdeelt de organisatie ritten onder de aangesloten chauffeurs. Voor mooie klussen naar bijvoorbeeld Schiphol moeten chauffeurs een fors deel, tot 20 procent van de ritprijs, inleveren bij AMS. De taxiorganisatie, sinds 2010 geregistreerd bij de KvK als stichting, betaalt dit vervolgens weer uit aan de portiers.

“Ik heb geen keus”, zegt een chauffeur die aangesloten is bij AMS Taxi. “Als ik niet betaal, gaat de rit naar een ander.” Meerdere collega’s bevestigen de werkwijze van de stichting, maar willen anoniem blijven, uit angst werk te verliezen.

“Portiers hebben rechtstreeks contact met de lijnhouders, de chauffeurs die de ritten verdelen, mijn salaris is afhankelijk van hen.”

‘Zwartmakerij’

Het bestuur van AMS ontkent portiers te betalen. In een mail reageert het bestuur: “Puur zwartmakerij. De concurrentie is nu eenmaal moordend in de taxiwereld. Het zwartmaken van andere chauffeurs is hier onderdeel van.”

De stichting is op dit moment in onderhandeling met taxicentrales STS en TCS om te fuseren. Een fusie van de drie taxinetwerken maakt de organisatie in een klap bijna net zo groot als concurrent TCA.

Lees ook: het achtergrondartikel bij Het Parool ‘AMS Taxi werd groot door commissie’