Zo reageert een filmcrew op de reactie van fans op hun trailer

Een visual effects-bedrijf wilde de boel eens omdraaien en maakte een reactievideo waarin de crew naar reactievideo’s kijkt.

Screenshot reactievideo ILM.

Voor fans is de release van een trailer voor een film waar ze heel erg naar uitkijken tegenwoordig bijna even belangrijk als de première van de film zelf. De filmindustrie hypet de trailers dan ook flink door zelfs trailers te maken waarin trailers worden aangekondigd. De lekkermakertjes worden daarna uitvoerig aan een fananalyse onderworpen. Maar daarvoor stroomt Youtube al vol met video’s waarin fans live hun reactie op de trailer vastleggen.

Dat was voor Industrial Light & Magic, een groot visual effects-bedrijf, aanleiding om het eens om te draaien. De crew die werkt aan Star Wars-spinoff Rogue One, die in december verschijnt, werd bij elkaar in een kamertje gezet om te kijken naar de reactievideo’s op hun eerste trailer. Met een camera op hen gericht, om een reactievideo op de reactievideo’s te maken. Zo ontstaat er een soort Droste-effect van reactievideo’s. Of een trailer-ception, zo je wilt.

Nederlandse priester

“Dat is Mon Mothma!”, merken fans verbaasd op als ze een karakter uit het derde deel (Episode VI) van Star Wars voorbij zien komen. Er verschijnen grote grijnzen op de gezichten van de crew. Als de kijkers kirren van vreugde bij een shot van de beruchte Death Star, doen de makers dat ook. En als iemand zegt dat de computereffecten van een ruimteschip zo goed zijn dat je het verschil met een model niet ziet, klinkt een daverend applaus: mission accomplished.

In het filmpje is ook nog een kleine bijrol voor een Nederlander. Voor actief Youtube’er Roderick Vonhögen, groot Star Wars-fan en in het dagelijks leven priester, leek het kijken van de trailer het hoogtepunt van de dag:

“Oh wow… Ik moet hem echt nog een keer kijken.”