Goldman Sachs is er nu ook voor de gewone man

iStock

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Goldman Sachs is bijna honderdvijftig jaar de bank geweest voor de rijken en machtigen op aarde, maar nu kunnen ook eenvoudige lieden er terecht. De bank gaat online spaarrekeningen aanbieden waar slechts één dollar hoeft op te staan, meldt The Financial Times.

Goldman Sachs daalt af naar de onderkant van de geldmarkt, omdat het gezien de slechte kwartaalresultaten die het vorige week presenteerde dringend behoefte heeft aan nieuwe geldstromen. Volgens bank-expert Devan Goldstein van NerdWallet is het merk Goldman Sachs op zich al voldoende om kleine spaarders te trekken:

“It’s synonymous with the dream of wealth in America”

Goldman Sachs biedt een rente van 1,05 procent op de spaarrekening. Dat is veel hoger dan de vergoedingen van de grootste Amerikaanse kredietverstrekkers Citibank, JPMorgan Chase en Bank of America.

Bedrijfsleven maakt zich zorgen over populistische presidentscampagne

Topmannen in het Amerikaanse bedrijfsleven zijn gefrustreerd over de populistische toon in de race naar het Witte Huis. Volgens de Wall Street Journal maken ze zich zorgen dat de retoriek tegen het bedrijfsleven ook na de verkiezingen van november blijft voortduren.

Ze vrezen voor een neergang van het consumentenvertrouwen, bijstelling van de immigratieregels en het intrekken van het Transpacifische handelsakkoord TPP dat veel bedrijven ondersteunen.

Zo zegt een topman uit de tech-sector dat de extreme standpunten die tijdens de campagne bij zowel de Republikeinen als de Democraten worden geuit niet zomaar zullen verdwijnen:

“The center has collapsed. Sanders and Trump will go away, but their supporters won’t.”

Veel politiek analisten denken dat zakenman Trump mocht hij het toch wél redden niet zomaar een anti-business-beleid gaat voeren, maar voormalig Boeing-topman Jim McNerney vindt vooral zijn ideeën voor tariefmuren voor belangrijke handelspartners een hele gevaarlijke ontwikkeling:

“The last time we did that was at the beginning of the Great Depression in the 1930s, alright?”

Grote muzieklabels verhevigen strijd tegen YouTube

Muzieklabels UMG, Sony Music en WMG vinden dat YouTube te weinig doet om muziek waar zij de rechten op hebben te filteren. Het door YouTube ontwikkelde Content ID moet illegale uploads herkennen, maar volgens de labels glippen er teveel video’s doorheen, schrijft The Financial Times.

YouTube is uitgegroeid tot ‘s werelds grootste streaming-platform met meer luisteraars dan Spotify en Apple Music samen. Mocht de opsporingssoftware van YouTube wél een illegale video herkennen, dan krijgen de rechthebbenden de keuze om de video te verwijderen of er geld aan te verdienen. Maar volgens Universal Music Group wordt veertig procent van hun door gebruikers op YouTube geplaatste materiaal niet geïdentificeerd.

Met gesprekken over nieuwe licentie-overeenkomsten op komst hebben de drie grootste Amerikaanse muzieklabels nu een zaak ingediend bij het US Copyright Office. Maar YouTube verwerpt de klachten van de muziekindustrie. Volgens het videoplatform wordt 99,5 procent van alle muziek door Content ID geïdentificeerd en wordt er hard gewerkt aan nog verdere verbetering.