Kijken: eerste zonnevliegtuig steekt Grote Oceaan over

De Solar Impulse 2 is al meer dan een jaar bezig met zijn wereldreis. Het vliegtuig liep onderweg veel vertraging op.

De Solar Impulse 2 passeert de Golden Gate-brug in San Francisco. Screenshot video Solar Impulse

In de eerste reis om de wereld van een vliegtuig op zonne-energie is zaterdagavond weer een nieuwe hoogtepunt bereikt. De Solar Impulse 2 landde in Californië, na een vlucht van drie dagen vanuit Hawaï. De piloot Bertrand Piccard (58) beëindigde daarmee de meest risicovolle episode van de wereldreis.

Hij landde zaterdagavond om 23:45 uur in Mountain View, net ten zuiden van San Francisco, waar ook het hoofdkantoor van Google is gevestigd. Tijdens de 62 uur durende vlucht kon Piccard nergens landen, in tegenstelling tot de langere trip van Japan naar Hawaï.

Bekijk hoe de Solar Impulse 2 een ererondje boven de Golden Gate-brug in San Francisco maakt:

Solar Impulse 2 begon zijn wereldreis in maart 2015 in de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi. Het vliegtuig maakte tussenstops in Oman, Myanmar, China en Japan.

Bekijk de start in Abu Dhabi:

Vertraging

Het vliegtuig kwam al in juli in Hawaï aan, maar moest daar aan de grond blijven omdat de batterij tijdens de vlucht vanaf Japan oververhit was geraakt. Niet gek, want toen verbrak piloot André Borschberg (63) het record solovliegen met een vlucht van 120 uur.

Ook boven Azië verliep de reis anders. Het plan was om direct vanuit Nanjing (China) naar Hawaï te vliegen, maar door slechte weersomstandigheden en een beschadigde vleugel werd eerst Japan aangedaan. In eerste instantie zou het vliegtuig in augustus 2015 al in Abu Dhabi terug moeten zijn.

Het project is bedoeld om de mogelijkheden van duurzame zonne-energie te promoten. Tijdens de vlucht over de Grote Oceaan belde piloot Piccard met de secretaris-generaal van de Verenigde Naties Ban Ki-moon over het klimaatvedrag, dat vrijdag 171 landen hebben getekend.

De Solar Impulse 2 heeft een grotere spanwijdte dan de Boeing 747, namelijk 72 meter. Het toestel weegt 2.300 kilo (het gewicht van een klein busje) en is voorzien van 17.000 zonnecellen die de propellers aandrijven en de batterij opladen. ‘s Nachts gebruikt het vliegtuig de opgeslagen energie. Een ideale snelheid is 40 kilometer per uur, maar dat kan overdag verdubbelen door sterke zonnestralen. De ontwikkeling van Solar Impulse 2 begon in 2002 en heeft al 100 miljoen dollar gekost.

Lees alle tweets van Bertrand Piccard: