Veel kiekjes van mooie vormen

René Sutter

“Veel goede vakfoto’s”, ziet beeldredacteur Robbert van Venetië bij de inzendingen voor het thema Architectuur in NRC’s fotowedstrijd. Maar hij mist de persoonlijke expressie. “Mensen doen krampachtig hun best om op elkaar te lijken, niet om van elkaar te verschillen.”

Van Venetië is beeldredacteur bij NRC Media en coauteur van het boek Geschiedenis van de Nederlandse architectuurfotografie (1989). Als hij op de redactie door de inzendingen van april bladert, valt hem als eerste een enorme hoeveelheid foto’s van Rotterdam op, met als absolute kwantitatieve winnaar De Rotterdam van Rem Koolhaas.

Het verbaast Van Venetië niets. “Mensen fotograferen graag gebouwen die ze mooi vinden, dat zijn nu eenmaal vaak de allernieuwste gebouwen en die zijn er veel in Rotterdam.” Hij herkent bij de inzendingen ook andere bekende voorliefdes: “veel romantische ruïnes met van die afgebladderde muren, colonnades onder bruggen, slagschaduwen en natuurlijk de spiraaltrap”.

Technisch zijn de meeste inzendingen “best goed”. Ze zijn volgens Van Venetië scherp, de kadrering is mooi en het perspectief klopt. “Perfect voor pr-doeleinden, zoals een reclamefoldertje ter promotie van Rotterdam als City of architecture, maar soms ook een beetje saai”, meent hij. “Veel foto’s blijven kiekjes van mooie vormen die de architect en niet de fotograaf heeft verzonnen. Als we goed oefenen, een paar lessen volgen en een goede camera kopen, kunnen we dat allemaal.”

Vaak zijn de architecturale hoogstandjes ook vanuit hetzelfde standpunt gefotografeerd als van beroemde voorgangers. Van Venetië ziet nauwelijks verschil tussen de foto die Rein de Lange van de Van Nelle-,fabriek instuurde en foto’s die bijna honderd jaar geleden bij de oplevering zijn gemaakt.

De Rotterdam wordt bijna door iedereen frontaal en van onderen gefotografeerd.

De inzendingen die indruk op Van Venetië maken, zijn de foto’s “die iets mysterieus hebben, vragen oproepen of een dubbele bodem hebben”.
Er valt hem een ruit op waar je niet doorheen kunt kijken en een verlaten pand waar alleen boven licht brandt.

Inzendingen van Zippy(r)  en Bernhard Jaarsma (l)

Inzendingen van Zippy(r) en Bernhard Jaarsma (l)

Relativerende humor in een foto kan Van Venetië ook waarderen. Hij wijst op de foto van Valerie Heesakkers, waarop een kraan nog groter dan de Eiffeltoren lijkt. Saul doet met zijn foto van een man voor de enorme Markthal in Rotterdam iets soortgelijks.

Er mogen wat Van Venetië betreft best wat mensen op een architectuurfoto staan. “Ik vind het ook niet erg als die daardoor bewogen is, net als door waaiende bomen of opstuivend zand. Ze verlevendigen het beeld alleen maar. De beste foto tot nu toe van De Rotterdam is die van René Sutter met mensen op de voorgrond.

Boy Randsdorp maakte de mooiste foto van de Dam, met toeristen en trams. Door de hele lange belichting zijn ze half scherp, maar zonder zou het allemaal heel doods geweest zijn.”

Boy Randsdorp

Boy Randsdorp

De tip van Van Venetië voor de laatste week in het themamaand Architectuur laat zich raden.” Kijk eens terug in de geschiedenis van de fotografie en laat je inspireren, maar ga het vervolgens niet precies nadoen. Probeer vooral niet de architectuurfotograaf uit te hangen.”

Inzenden voor het thema Architectuur kan tot 29 april 17.00 uur, op foto.nrc.nl.