Lucratief wordt het pas met een hot tub

Omdat sparen door de lage rente niets meer oplevert, ziet een groeiende groep Nederlanders de aanschaf en verhuur van een vakantiehuis als alternatieve spaarpot. Maar hoe lucratief ís dat?

illustratie XF&M

Het is druk bij de verkopers van recreatiewoningen. Na jaren van crisis durft Nederland weer te dromen van een watervilla in Zeeland, een boerderijtje in Toscane of een chalet in Oostenrijk. De Second Home beurs in Utrecht trok vorige maand bijna achtduizend bezoekers, de helft meer dan vorig jaar. Frank de Groot van Vakantie Makelaar, dat huizen verkoopt op parken van onder meer Landal, CenterParcs en Roompot, verwacht dat het aantal transacties dit jaar 30 procent hoger uitvalt dan in 2015. Precieze cijfers worden niet bijgehouden.

Dat de vraag naar tweede woningen in binnen- en buitenland stijgt heeft meerdere redenen. Er komen meer fitte senioren, met tijd en geld, die de overwaarde van hun eerste huis investeren in een vakantiewoning. Maar belangrijker is de lage rente op spaargeld. „De consument gaat actief op zoek naar alternatieven voor banksparen”, zegt Tom van den Brink, exhibitionmanager Nederland bij Second Home. „Kozen mensen vijf jaar geleden nog voor een vakantiewoning voor eigen gebruik, nu wil de koper een huis dat hij zelf kan gebruiken én kan verhuren.”

Rendement van 4 tot 5 procent

De Groot van Vakantie Makelaar ziet dezelfde ontwikkeling: „Vóór de economische crisis verkochten we vooral aan mensen die zelf wilden genieten van hun huis, nu verkopen we 75 procent aan professionele investeerders en aan beleggers die rendement willen halen uit verhuur en af en toe zelf eens gebruikmaken van het huis.”

Is verhuur van een vakantiewoning inderdaad zo lucratief als vaak wordt voorgesteld in glanzende brochures? „Er zijn partijen die 8 tot 10 procent rendement voorspiegelen, maar de kans is groot dat je dat geld dan wel eerst in de aanschafprijs hebt betaald”, zegt Coos van den Ouden, eigenaar van Capital Vision, een financieel adviesbureau op het gebied van vakantiewoningen. Volgens hem is er een tweedeling in de markt: vakantieparken op goede toeristische locaties waar de verhuur altijd goed loopt, en het verouderde segment waar de huuromzet daalt. „Ik denk dat een nettorendement van 4 tot 5 procent voor een goede woning op een populaire locatie én met een goede verhuurorganisatie, reëel is.”

Verplichtingen

De kwaliteit van de verhuurorganisatie is essentieel, vindt Van den Brink van Second Home. „Op beurzen zie je rendementen tot wel 8 procent, maar hoe is dat percentage tot stand gekomen? Zitten de servicekosten daar in? Het onderhoud? Er zijn projectontwikkelaars die de eerste vijf jaar zo’n 6 procent rendement garanderen, maar wat gebeurt er daarna? Stijgen dan de servicekosten bijvoorbeeld?”

Kijk goed uit wat je mag en niet mag als je een huis op een park koopt, adviseert Frank de Groot van Vakantie Makelaar. „Er zijn parken waar je verplicht energie moet afnemen via de parkbeheerder. Of verplicht je tuin moet laten onderhouden door een bedrijf. En als je een gegarandeerde huuropbrengst krijgt, mag je vaak zelf geen gebruik maken van het huis. Of je moet je huis verplicht een deel van het jaar verhuren. Dat beperkt je: dan kun je bijvoorbeeld geen familiefoto’s neerzetten.”

Geen meubels van oma

Wat voor type vakantiehuis moet je kopen en op welke locatie als je een goede huuropbrengst wilt? In Nederland zijn zee en binnenwateren het meest in trek, zeggen de deskundigen. Verder zijn voorzieningen belangrijk. Heeft het park een zwembad? Een wellnescentrum? Is de omgeving aantrekkelijk voor toeristen of zit je in de middle of nowhere? Al is dat weer aantrekkelijk voor natuurliefhebbers en rustzoekers.

En dan de inrichting: je kunt anno 2016 geen vakantiehuis meer verhuren waar het meubilair van oma staat. De vaatwasser, wifi (liefst een beetje snel) en een houtkachel zijn tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Goede bedden zijn ook een vereiste. Ook een zwembad of hot tub worden steeds normaler. „We zien een trend naar steeds luxere woningen”, zegt Tom van den Brink van Second Home. „Een hot tub met uitzicht op zee, een tweede badkamer, een buitenkeuken met barbecue, een luxe restaurant op het park of een kok die aan huis komt, het bestaat allemaal. Er zijn zelfs zorgconcepten waar senioren alles kunnen krijgen wat ze nodig hebben.”

Een huis op een goed park levert doorgaans meer op dan een huis buiten een park, volgens Frank de Groot van Vakantie Makelaar. „Je kunt er meestal kiezen uit verschillende typen woningen en de voorzieningen zijn afgestemd op verhuur het hele jaar door. Als er tijdig wordt gerenoveerd en geïnnoveerd, zodat park en huis niet verouderen, haal je daar soms wel 25 procent meer rendement uit dan uit een niet gerenoveerde woning.”