Dieselschandaal breidt zich uit

Naast VW moeten ook Audi, Mercedes, Porsche en Opel auto’s terugroepen van de Duitse overheid.

Het fraudeschandaal rond de uitstoot van dieselauto’s, dat het Volkswagenconcern al in een grote crisis heeft gestort, dreigt nu ook andere Duitse autobouwers in problemen te brengen. Ter controle moeten in Duitsland in totaal 630.000 auto’s van Audi, Mercedes, Porsche, Opel en Volkswagen terug naar de garage.

Hoe hard het schandaal Volkswagen financieel nu al treft, bleek vrijdag uit de mededeling dat het concern er in 2015 een recordvoorziening van 16,2 miljard euro voor treft. Het jaar wordt mede daardoor afgesloten met een verlies van 1,4 miljard. Aangenomen wordt dat daarmee de kous voor Volkswagen nog niet af is en het bedrijf ook de komende jaren nog hoge kosten zal moeten maken.

De autofabrikanten Audi, Mercedes, Opel, Porsche en Volkswagen hebben ingestemd met de terugroepactie, zei minister van Verkeer Alexander Dobrindt vrijdag. Ook enkele buitenlandse autobouwers, waaronder Renault, zouden hebben toegezegd auto’s terug te roepen.

Het gaat niet alleen om het testen van de uitstoot in de garage, maar ook om technische voorzieningen te verwijderen die ervoor zorgen dat de uitlaatgassen beneden een bepaalde buitentemperatuur niet gefilterd worden. Bij sommige auto’s zou het filter al bij 17 graden worden uitgeschakeld. Dit zogeheten ‘thermovenster’ is volgens de EU-regels onder bepaalde omstandigheden wel toegestaan, maar mogelijk is het veel breder toegepast dan wettelijk mag.

Afgelopen najaar kwam aan het licht dat Volkswagen speciale software in zijn dieselauto’s heeft aangebracht, waardoor de uitstoot van het schadelijke stikstofoxide bij tests in een laboratorium aanzienlijk lager is dan bij het gebruik op de weg. Onderzoek van het Duitse ministerie van Verkeer heeft dergelijke ‘sjoemel-software’ vooralsnog niet aangetroffen bij andere automerken. Wel heeft het ministerie vastgesteld dat ook bij andere auto’s dan Volkswagens de uitstoot op de weg aanzienlijk hoger is dan toegestaan.

In de VS heeft Volkswagen donderdag met de autoriteiten een kostbaar akkoord bereikt: het concern zal 600.000 Volkswagen-rijders aanbieden hun auto terug te kopen en een nog onbekende „substantiële schadevergoeding” te betalen. Autobezitters die hun Volkswagen toch willen houden, kunnen kiezen voor een technische oplossing van het probleem – maar hoe die eruit moet zien is nog niet duidelijk.

Ondanks het miljardenverlies zal de top van Volkswagen toch een deel van de contractueel afgesproken bonussen uitbetaald krijgen, omdat die vastgesteld worden op basis van de resultaten vóór 2015. Minister-president Stephan Weil van Nedersaksen, die lid is van de raad van commissarissen omdat de deelstaat grootaandeelhouder is, verklaarde vrijdag dat leden van de raad van bestuur 30 procent van z’n bonus apart moeten zetten en pas kan verzilveren als de beurskoers over drie jaar met meer dan 25 procent is gestegen.