VW legt opnieuw miljarden opzij voor dieselschandaal

Uit de jaarcijfers blijkt dat het concern in 2015 het grootste verlies ooit geleden heeft.

Volkswagen zet bijna tien miljard extra apart. Foto Koen Suyk / ANP

De Duitse autofabrikant Volkswagen legt opnieuw miljarden opzij om de kosten van het dieselschandaal af te dekken, zo bleek vrijdag bij de presentatie van de jaarcijfers. De autobouwer had in oktober al een voorziening van 6,7 miljard euro getroffen, maar dat bedrag is nu verhoogd naar 16,2 miljard euro.

Door het schandaal met de sjoemelsoftware heeft het concern in 2015 het grootste verlies ooit geleden. Volkswagen boekte vorig jaar een nettoverlies van 1,6 miljard euro, tegen een winst van bijna 11 miljard euro een jaar eerder. De omzet steeg wel met 5,4 procent tot 213 miljard euro. De jaarcijfers werden vrijdag pas gepresenteerd, omdat in februari bleek dat de Duitse autobouwer meer tijd nodig had om de financiële gevolgen te verwerken van de sjoemelsoftware.

Dat Volkswagen bijna tien miljard euro extra apart moet zetten komt onder meer omdat de autofabrikant en de Amerikaanse autoriteiten in een schikkingsvoorstel hebben afgesproken dat de autobouwer consumenten de mogelijkheid biedt om wagens terug te kopen die voorzien zijn van sjoemelsoftware. Het gaat hierbij om 482.000 auto’s in de Verenigde Staten. Eerder werd duidelijk dat het niet bekend is hoeveel geld wagenbezitters zal worden geboden om hun Volkswagen terug te kopen.

De fraude betreft meer dan elf miljoen dieselauto’s wereldwijd, waaronder ook Volkswagendochters Audi, Porsche, Skoda en Seat. Met de conceptdeal in de Verenigde Staten is dieselgate geenszins ten einde voor het Duitse concern. Het bedrijf hangt miljardenboetes boven het hoofd in verschillende Europese landen. Bovendien lopen er verschillende strafzaken tegen het bedrijf. Topman Michael Horn van Volkswagen Amerika stapte begin dit jaar op.

Hoe zat het ook alweer?

Het Amerikaanse agentschap voor milieubescherming (EPA) maakte in september bekend dat de kleinere modellen dieselauto’s van het Volkswagenconcern in de VS waren voorzien van de manipulatieapparatuur.

De kwestie kwam volgens het EPA aan het licht door onderzoekers van de Universiteit van West-Virginia: zij hadden zich afgevraagd hoe het mogelijk was dat de Volkswagen-modellen beschikten over zo’n indrukwekkende hoeveelheid paardenkrachten terwijl er veel minder kostbare katalysators zijn ingebouwd dan in andere milieuvriendelijke auto’s.