Volkswagen koopt in VS auto’s terug

Autofabrikant treft schikking met Amerikaanse autoriteiten. Justitie in de VS heeft nu ook Daimler in het vizier.

Volkswagen treft een schikking met Amerikaanse autoriteiten, maar het einde van de problemen is nog niet in zicht. Foto Reuters

Het verschil wordt steeds groter. Europese bezitters van ‘sjoemeldiesels’ krijgen vooralsnog alleen een gratis software-update (en in Nederland een gratis wasbeurt). Voor gedupeerde Amerikaanse autobezitters reserveert de fabrikant miljarden aan compensatie.

Volkswagen gaat in de VS aanbieden om bijna een half miljoen auto’s met frauduleuze software terug te kopen. Dat hebben het ministerie van Justitie, milieuwaakhond EPA, de Federale Handelscommissie en diverse advocaten van autobezitters in een schikkingsvoorstel met Volkswagen afgesproken, meldt Reuters.

De fabrikant had tot donderdag om met een oplossing te komen voor de 600.000 auto’s in de VS die zijn uitgerust met de frauduleuze software. Blijkbaar was een zuiver technologische oplossing niet mogelijk. Er komen nu ook schadefondsen, onder meer voor milieuschade.

Het is nog niet bekend hoeveel geld wagenbezitters krijgen die hun auto aan Volkswagen willen terugverkopen. Volgens rechter Charles Breyer van de arrondissementsrechtbank in San Francisco zullen zij een „substantiële vergoeding” ontvangen. Een andere optie die ze krijgen is dat het bedrijf de auto tijdelijk terugneemt om de juiste elektronica te installeren.

Rekening van miljarden

Hoeveel de schikking, die op 21 juni uitgewerkt moet zijn, Volkswagen gaat kosten is nog niet duidelijk. Persbureau AP schreef op basis van een anonieme bron dat Volkswagen 1 miljard dollar (885 miljoen euro) heeft gereserveerd voor compensatie. Andere schattingen variëren van 7 miljard tot 10 miljard dollar. Het is nog onzeker of Volkswagen de terug genomen auto’s wel opnieuw mag verkopen in de VS.

Niet alle modellen zouden binnen de overeenkomst vallen. Bezitters van 2.0-liter modellen Jetta Sedan, de Golf Compact en de Audi A3 zouden wel in aanmerking komen, 80.000 3.0-liter diesels, waaronder SUV-modellen van Audi and Porsche, niet.

Al veerde de koers van Volkswagen na het nieuws op, de fabrikant is nog lang niet uit de problemen. In de VS dreigen nog hoge boetes en er loopt nog een strafrechterlijk onderzoek. Institutionele beleggers wereldwijd hebben rechtszaken aangespannen over de gedaalde koers en in Europa dringen bezitters ook steeds sterker aan op compensatie. Voor hen is nog geen enkele regeling getroffen.

Volkswagen redeneert dat er na een herstelactie geen sprake meer is van schade aan Europese auto’s. Pieter Lijesen van Stichting Volkswagenaudiclaim, een claimclub voor autobezitters, ziet in het schikkingsvoorstel juist bewijs dat dat wel zo is. „Er wordt gesproken over compensatie en er worden auto’s teruggekocht. Dat duidt erop dat de prestaties van de motor wel degelijk achteruit gaan na het updaten van de software.”

Ook Daimler onderzocht

Tot nu toe is Volkswagen de enige die fouten toegaf. Het Amerikaanse ministerie van Justitie en Amerikaanse autobezitters daagden afgelopen najaar de autofabrikant nadat Volkswagen had toegegeven dat er op grote schaal gefraudeerd was met uitstoot in 600.000 auto’s. De auto’s bevatten software die de uitstootcontrolemechanismen uitschakelden wanneer er op de weg werd gereden. Die systemen gingen aan op het moment dat de auto’s in het lab werden getest op uitstoot. De fraude betreft meer dan elf miljoen dieselauto’s wereldwijd, waaronder ook Volkswagendochters Audi, Porsche, Skoda en Seat.

Inmiddels is gebleken dat auto’s van andere fabrikanten op de weg ook op grote schaal de normen voor schadelijke uitstoot overschrijden. Daar zijn nog nauwelijks acties op ondernomen. Maar vrijdagochtend maakte Daimler, fabrikant van Mercedes, bekend dat het Amerikaanse ministerie van justitie van Daimler een onderzoek heeft geëist naar verstrekte goedkeuringen voor uitstoot.

Begin dit jaar bleek namelijk dat diverse luxe modellen van Mercedes veel meer stikstofoxiden uitstoten dan toegestaan. Bij temperaturen onder 10 graden Celsius was dat soms zelfs 65 maal de norm. Bezitters spanden een groepsgeding aan. Nu wil justitie meer weten, een eis waaraan Daimler „volledig meewerkt”.