Regisseur van de ultieme Bondfilm ‘Goldfinger’ overleden

Zijn filmografie leest als een beknopte filmgeschiedenis van de jaren vijftig tot en met tachtig.

Hij hield zowel Sean Connery als Roger Moore in bedwang. Was stand-in voor acteur Orson Welles in film-noirklassieker The Third Man (1949). En met een beetje geluk had hij ook nog twee superheldenfilms op zijn naam kunnen schrijven. Maar de gisteren op 93-jarige leeftijd op Mallorca overleden Guy Hamilton, werd wegens belastingontwijking vervangen op de set van Superman: The Movie (1978) en wees in de jaren tachtig zelf de Batmanfilm af die uiteindelijk door Tim Burton met hoofdrollen voor Michael Keaton en Jack Nicholson zou worden gerealiseerd.

De in 1922 in Parijs geboren Engelse diplomatenzoon zal natuurlijk vooral om zijn Bondfilms herinnerd worden natuurlijk. Na John Glen (die er vijf maakte) is hij de regisseur die er het meeste op zijn naam mocht schrijven: de door fans als de ultieme Bondfilm beschouwde Goldfinger (1964), Diamonds Are Forever (1971), Live and Let Die (1973) en The Man With the Golden Gun (1974).

Er zitten zoveel klassieke scènes in die films, dat je meteen weer zin krijgt om ze te bekijken. De laser die zich langzaam richting Bonds kruis brandde in Goldfinger, en die in Diamonds Are Forever weer terugkeerde als Blofelds geheime wapen. De achtervolging per boot in Live and Let Die en de autorace in The Man With the Golden Gun. Gelukkige herinneringen uit het filmhuwelijk tussen spanning en sensatie.

De laserscene:

    • Dana Linssen