Omzet moederbedrijf Google stijgt, ook Starbucks groeit

Emmanuel Dunand / AFP

Google’s moederbedrijf Alphabet heeft in het eerste kwartaal van 2016 een flink hogere omzet geboekt dan in dezelfde periode in 2015. De opbrengsten stegen in de eerste drie maanden van dit jaar met 17,6 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015, zo blijkt uit de donderdag gepresenteerde cijfers.

De omzet kwam uit op 20,6 miljard dollar (ruim 18,3 miljard euro). Vorig jaar zette het bedrijf in dezelfde periode 17,26 miljard dollar om. Direct na het bekendmaken van de resultaten verloren de aandelen van Alphabet 5 procent van hun waarde. Analisten hadden gereden op een hogere omzet. De nettowinst bedroeg 4,2 miljard dollar.

Een groot deel van de opbrengsten - 89 procent - kwam uit de advertentieverkopen van zoekmachine Google. Die stegen met 16,2 procent tot 18,02 miljard dollar (. Het aantal verkochte advertenties steeg met 29 procent. Een belangrijke verlies werd geleden bij de tak waarin de investeringskosten voor toekomstige producten zijn ondergebracht, zoals slimme thermostaten en zelfrijdende auto’s: van een negatief resultaat van 633 miljoen dollar in de eerste drie maanden van 2015 naar een verlies van 802 miljoen dollar in dezelfde periode dit jaar.

Starbucks

Ook de winstcijfers van het Amerikaanse Starbucks zijn in het eerste kwartaal van 2016 met 16 procent gestegen, meldt het bedrijf. De in Seattle gevestigde koffieketen sprak van een wereldwijde omzet van 6 procent, tegenover 7 procent in de Verenigde Staten en 3 procent in Azië. Volgens Starbucks-baas Kevin Johnson betrof meer dan 20 procent van de omzet in de VS geen koffie, maar etenswaren.

De totale omzet steeg naar 4,99 miljard - minder dan de verwachting van analisten (5,03 miljard). In totaal verdiende het bedrijf ruim 575 miljoen, tegen 494 miljoen vorig jaar. Het aandeel daalde met 5 procent, naar 57,58.