Omzet HEMA toegenomen, verlies teruggedrongen

De omzet steeg met 5,8 procent tot 1,14 miljard euro. Het nettoverlies daalde met ruim 60 procent.

Vestiging van HEMA in Zoetermeer. Foto Lex van Lieshout / ANP

Goed nieuws voor HEMA: de winkelketen heeft afgelopen jaar zijn omzet met 5,8 procent zien stijgen en het nettoverlies terug kunnen dringen. Dat meldt het bedrijf donderdag in zijn jaarcijfers.

Hierdoor kwam de omzet uit op net geen 1,14 miljard euro. Het nettoverlies daalde met ruim 60 procent van 189,2 miljoen euro in 2014 naar 72,5 miljoen euro in het daaropvolgende jaar. De omzetgroei was vooral te danken aan de webwinkel van HEMA, die 28 procent meer omzet wist te genereren.

HEMA trok in 2015 meer klanten en vergrootte zijn marktaandeel op het gebied van huishoudelijke en verzorgingsproducten, kleding, voedsel en catering. Ook waren producten vaker voorradig.

Eerste resultaten 2016

Ook over de eerste twee maanden van het huidige boekjaar had HEMA al positieve ontwikkelingen te werken. De omzet steeg in die periode met 3,2 procent.

De winkelketen heeft de afgelopen jaren ingezet op uitbreiding naar het buitenland, onder meer naar Frankrijk, Spanje en Engeland. Ook daar was goed nieuws te melden: voor het eerst passeerde de netto-omzet van de filialen in Frankrijk de 70 miljoen euro. Dat is een stijging van maar liefst 15 procent.

Reactie CEO

Topman Tjeerd Jegen reageert in een persbericht tevreden op de jongste jaarcijfers, maar pleit voor nog meer vooruitgang:

“Hoewel we een flinke vooruitgang hebben geboekt in 2015, moet er nog een hoop gebeuren om operationele processen en financiële resultaten verder te verbeteren. [...] We hebben al een bemoedigend begin aan 2016 kunnen maken met een toename van verkopen en winst.”