Energiedirect is nieuwe shirtsponsor van PSV

Het Philips Stadion zal nog tien jaar de naam van de oude shirtsponsor dragen.

Het nieuwe shirt van PSV Beeld: PSV

Energiedirect.nl is de nieuwe hoofd- en shirtsponsor van PSV. Het energiebedrijf is daarmee de opvolger van Philips, dat 34 jaar op het PSV-shirt prijkte.
Het bedrijf en PSV zijn een contract voor drie jaar overeengekomen, waarbij Energiedirect jaarlijks minimaal zes miljoen euro in PSV zal investeren. Met prestatiebonussen kan dat bedrag oplopen naar zeven miljoen.

Energiedirect is een dochteronderneming van Essent, de shirtsponsor van FC Groningen. Essent is weer een dochteronderneming van het Duitse energiebedrijf RWE.

Toon Gerbrands, algemeen directeur van PSV:

“Het is een historische dag voor PSV. Ik ben erg blij met en trots op deze deal. En het is ook wel een opluchting. Hiermee kunnen we onze ambities de komende drie jaar voortzetten.”

Ook Mark van Zon, commercieel directeur van het energiebedrijf, is tevreden: “Dit is een mooie kans om ons bedrijf voor te stellen aan heel Nederland en onze naamsbekendheid te vergroten.”

Philips blijft nog investeren

Een jaar geleden werd bekend dat Philips zou stoppen als shirtsponsor. Het Eindhovense bedrijf is de oprichter en naamgever van de club (Philips Sport Vereniging). Sinds de invoering van shirtsponsoring, 34 jaar geleden, prijkt de naam van het elektronicaconcern op het shirt.

Wel zal het stadion de komende tien jaar nog het Philips Stadion heten en het bedrijf blijft in die tijd ook aan de club verbonden als sponsor. De eerste vijf jaar investeert Philips nog drie miljoen euro, daarna zo’n anderhalf miljoen.

Gerbrands is niet bang voor de reacties, nu het traditionele Philips van het shirt verdwijnt: “Toen we van shirtsponsor Nike naar Umbro gingen waren er eerst ook twijfels. Maar we gingen er financieel op vooruit en dan ebt die emotie snel weg.”