Migrantenhaat aanpakken? Zij doen het via advertenties

Adverteerders kunnen tags gebruiken om hun advertenties bij specifieke video’s te laten verschijnen.

Wie in Duitsland woont en op YouTube zoekt naar video’s over vluchtelingenhaat, krijgt eerst wel héél opvallende advertenties te zien. In korte filmpjes vertellen asielzoekers over hun dagelijks leven, persoonlijke verhalen én over vooroordelen over migranten. De video’s duren 30 seconden en zijn niet door te spoelen.

De campagne is bedacht door de organisatie Refugees Welcome, die vluchtelingen aan woonruimte helpt, en gebruikt het advertentiesysteem van YouTube om migrantenhaat aan te pakken. “Het is belangrijk om vluchtelingen een kans te geven hun perspectief te laten zien”, zegt mede-oprichter Jonas Kakoschke tegen de BBC.

“We kunnen niet elke mening veranderen, maar we geloven dat er een kleine groep mensen is die openstaat voor dialoog en voor onze argumenten.”

Hoe werkt dat dan precies? Adverteerders kunnen tags gebruiken om hun advertenties bij specifieke video’s te laten verschijnen. In dit geval gebruikte de organisatie de naam van Pegida-voorman ‘Lutz Bachmann’, maar ook termen als ‘vluchtelingen terroristen’ en ‘de waarheid over vluchtelingen’. Volgens zakelijke website Quartz heeft de organisatie ook zoektermen op Google gekocht, zodat je bij een zoekterm als ‘vluchtelingen eruit’ naar hun website wordt geleid.

Een van de vluchtelingen, die ook in bovenstaande video te zien is, is Firas Alshaten: een Syrische acteur die zo’n drie jaar geleden naar Nederland kwam. Hij werd een internetsensatie door video’s over zijn dagelijkse bezigheden op YouTube te posten.

Geweld tegen asielzoekers

Vorig jaar werden in Duitsland veruit de meeste asielaanvragen toegekend, namelijk 148.200. Dat is ruim twee keer zo veel als in 2014. Tegelijkertijd is het geweld tegen asielzoekers in het land sterk toegenomen. In de eerste tien maanden werden al meer dan zeshonderd incidenten gemeld, tegen 153 in 2014. Een zeer klein deel van die incidenten wordt opgehelderd. Dat leidt tot kritiek op de politie en veiligheidsdiensten.

Het is onduidelijk hoeveel aanvallen rechts-extremistische organisaties hebben uitgevoerd. De politie gebruikt dat label pas als bewezen is dat verdachten lid zijn of banden hebben met zulke groeperingen.

Lees ook: ‘Geen land in Europa is zo kwetsbaar als Duitsland’, een interview met de Duitse staatssecretaris voor Europese Zaken.