Wifi voor een like

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: gratis internet in winkels en de horeca.

Bedrijf: So Wifi

Oprichters: Daan Donders (31)

Medewerkers: 50

Je ziet de jongen naast je in het café een laptop pakken, zoekend rondkijken, en aandacht vragen van de bediening. Je weet: die wil het wifi-wachtwoord weten. Het is bijna niet meer voor te stellen dat een horecagelegenheid géén gratis wifi aanbiedt. De start-up So Wifi wil dat inlogproces makkelijker maken. Ze haalden vorige week „enkele miljoenen” aan investeringen op.

Wat is het?

Een simpele manier van wifi aanbieden voor klanten van horeca en retailzaken. Nu moet je vaak om het wachtwoord vragen, of krijg je een tijdelijk wachtwoord op je bonnetje. Met So Wifi krijgen klanten toegang door in te loggen met hun social media-account en de Facebookpagina van de zaak te liken. Ze noemen dit ‘social wifi’.

Wat is daar het voordeel van?

Voor de klant scheelt het gedoe, de eigenaar krijgt door likes informatie over klanten, én meer likes op zijn of haar bedrijfspagina. Op een ‘marketingdashboard’ krijgen ze gegevens van hun klanten te zien, en kunnen ze kiezen of ze klanten automatisch berichtjes sturen.

Wat is het verdienmodel?

De klanten van So Wifi – de horeca en retailzaken – sluiten een abonnement af. Dat is vanaf 29,95 euro per maand voor drie jaar.

Waar vind je So Wifi?

De Nederlandse start-up is in 2012 begonnen en sindsdien enorm gegroeid, ze zitten nu in 38 landen op 21.000 locaties. Onder meer Coca-Cola, Burger King, G-Star en Hunkemöller maken er gebruik van.

Wat zijn de toekomstplannen?

Er komt een app aan, die waarschijnlijk in mei gelanceerd wordt. Dan beschikken klanten over een miljoen gratis wifi-hotspots, en hoef je in een stad alleen maar naar de dichtstbijzijnde So Wifi te zoeken om internet te krijgen.