Volkswagen biedt aan half miljoen Amerikaanse dieselauto’s terug te kopen

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Volkswagen heeft aangeboden bijna 500.000 in de VS verkochte dieselauto’s met sjoemelsoftware terug te kopen. Daarover heeft het Duitse autobedrijf een akkoord bereikt met Amerikaanse regeringsonderhandelaars, meldt persbureau Reuters. Vandaag verloopt de deadline van een rechtbank in San Francisco om met een voorstel te komen.

Het gaat om de 2.0-liter modellen Jetta Sedan, de Golf Compact en de Audi A3. De 3.0-litermodellen, waaronder terreinwagens van Audi en Porsche zijn uitgesloten van het terugkoopprogramma, terwijl die toch ook boven de uitstootnormen zitten. Eigenaren van dieselauto’s krijgen twee jaar de tijd om te besluiten of ze hun auto terug willen verkopen aan VW of willen laten repareren. Het is nog niet duidelijk of Volkswagen de teruggekochte auto’s daarna weer mag verkopen.

De Duitse krant Die Welt meldt dat alle klanten 5.000 dollar krijgen, maar volgens de bronnen van Reuters is er nog geen beslissing genomen over individuele compensatie. In de uiteindelijke overeenkomst zal ook een milieufonds worden opgenomen om de excessieve uitstoot sinds 2009 enigszins te compenseren.

Groepsbellen in Facebook Messenger

Facebook rolt in één klap wereldwijd de mogelijkheid uit tot groepsbellen in Facebook Messenger. Binnen 24 uur kunnen alle gebruikers met één druk op het telefoon-icoontje een hele groep tegelijk bellen, schrijft TechCrunch. Volgens Facebook kunnen er maximaal 50 mensen tegelijk meedoen aan een gesprek.

Als je de eerste oproep mist, kan je je later alsnog bij het groepsgesprek voegen. Het ultieme doel van Messenger is dat je uiteindelijk helemaal geen telefoonnummer meer nodig hebt. De verwachting is ook dat Messenger uiteindelijk videobellen gaat introduceren, ook voor groepen.

Vorig jaar introduceerde Facebook al de mogelijkheid om te chatten met mensen waar je niet mee bevriend bent. Volgens TechCrunch kan Messenger nu als een beter alternatief dienen voor Skype, ook al omdat je nu makkelijk conference calls kunt opzetten met mensen van wie je het nummer niet eens hebt.

Verwarrende nieuwe verpakkingen Coca-Cola?

Coca Cola herziet het design van alle blikjes en flesjes. Een rode cirkel met de welbekende witte Coca Cola-letters staat daarbij centraal. Maar volgens Quartz is het met de nieuwe verpakkingen erg moeilijk voor de consument het onderscheid te maken tussen gewone cola en de Light-, Zero- en onlangs geïntroduceerde Life-variant.

De kleine zilveren, zwarte of groene rand valt veel te weinig op voor wie haastig boodschappen aan het doen is, vindt Quartz. Maar Coca-Cola stelt dat de nieuwe ‘One Brand’-strategie juist goed is voor de herkenbaarheid.

“We are taking the next step towards full adoption of the “One Brand” strategy, uniting the Coca-Cola family under one visual identity and making it even easier for consumers to choose their Coca-Cola with or without calories, with or without caffeine.”

De nieuwe verpakkingen worden voorlopig alleen in Mexico geïntroduceerd, maar worden vanaf volgend jaar wereldwijd uitgerold.