Vijf carrièrelessen van Richard Branson

Selfmade miljonair Richard Branson komt dit najaar weer naar Nederland. We zetten vijf van Bransons belangrijkste carrièrelessen op een rij.

Foto: ANP

Richard Branson. Succesvol zakenman, hippiemiljardair, flamboyant avonturier, zelfbenoemd ruimtepionier. Maar vooral: enfant terrible van het zakenleven, en eigenaar van inmiddels zo’n tachtig ‘Virgins’. Want de Virgin Holding Group, die is groot. Virgin is een platenmaatschappij, een telecomprovider, een luchtvaartmaatschappij, een wijnleverancier, een ballon- en ruimtevaartonderneming.

‘Sir’ Richard Branson kan (bijna) alles. Maar of je nu in het niet zelden bekritiseerde Virgin-sprookje wil geloven of niet, Branson blijft ons desgevraagd de ene carrièrewijsheid na de andere geven.

Zat Branson tijdens zijn laatste bezoek aan Nederland nog in het televisieprogramma College Tour, dit najaar spreekt hij opnieuw op een zakelijk evenement in de Ziggo Dome. We zetten vijf van Bransons belangrijkste carrièrelessen op een rij.

1. “Let your hair down. Celebrating is good for the soul and the mind.”

Een wild feest is essentieel voor het succes van een bedrijf. In Bransons laatste boek The Virgin Way legt de selfmade miljonair uit dat uitbundige marketingstunts en een góed feest de ondernemersgeest stimuleren. Hoe? Simpel: ondernemen is risico’s nemen, jezelf durven laten zien. “This spirit applies as much to having a good time as to business“, aldus Branson. Een informeel feest vermindert de hiërarchie binnen een bedrijf bovendien, wat het uitwisselen van creatieve ideeën ten goede komt.

2. “When you’re done saying something, stop saying it.”

Wil je een boodschap écht goed overbrengen? Wees dan betrokken en to the point. Maar belangrijker nog, zegt Branson, heb je je punt gemaakt? Blijf het dan niet eindeloos herhalen. Branson: “The pitches that I remember were the ones where the idea could have fitted on the back of an envelope.” Herhaling verveelt, het is moeilijk de aandacht te blijven houden bij een ellenlang verhaal. Een krachtige boodschap, eenmalig gebracht, blijft langer hangen.

3. “Focus on your passion, start small, dream big and plan ahead.”

Een kort, maar krachtig advies voor start-ups: droom groots, begin klein. Stel op korte termijn haalbare, maar minstens zo belangrijke doelen. De optelsom van die ogenschijnlijk kleine stappen stelt een bedrijf in staat zo ver mogelijk te komen.

4. “Great businesses are places where problems are solved and lives are improved.”

Branson biedt al snel zijn excuses aan voor het ‘ongelofelijke’ cliché. Toch kan het volgens hem niet vaak genoeg gezegd worden: “The more you do good, the more likely you are to keep your staff happy and attract new customers.” Zorg dat mensen met plezier naar hun werk gaan, een fijne werkplek hebben, en dat ze gehoord en gezien worden. Want, zo stelt Branson, het gevoel van belang te zijn voor het bedrijf vinden millenials nog altijd belangrijker dan een hoog salaris.

5. “If we continue to judge ourselves by our ability to fit in, we will never stand out.”

Het is misschien wel Bransons meest spirituele levensles. Kleine Richard was ‘nutteloos’ op school, voelde zich vanwege zijn dyslexie geregeld dom, of lui. Op zijn zestiende leerde hij dat om te draaien: ‘Wat kan ik wél?’ ‘Wat vind ík leuk?’ “Als je dyslectisch bent, of een andere handicap hebt, wil je uitblinken in de dingen die je wel goed kunt. In mijn geval ben ik goed geworden in delegeren”, zegt Branson in 2012 in het televisieprogramma College Tour. Leg de nadruk op dat wat jij beter denkt te kunnen dan anderen, en zet daar hoog op in.