Offline netwerken is effectiever

Enquête Een opdracht binnenhalen via social media? Dat is zó 2015.

Illustratie Tomas Schats

We doen álles tegenwoordig online. Dus als zzp’er een opdracht binnenslepen? Ook daar hebben we LinkedIn, Facebook en Twitter voor. Toch? Niet helemaal. Uit een enquête van Ziggo en ZZP Barometer bleek dinsdag dat zelfstandigen misschien wel veel tijd besteden aan netwerken via social media, de meeste opdrachtgevers vinden ze toch echt offline. Hoe? Via borrels, netwerkbijeenkomsten en verenigingen. Voornaamste reden: het opbouwen van een vertrouwensband.

„Tweederde van de klanten en opdrachtgevers vinden zzp’ers nog steeds offline”, vertelt Jeroen Sakkers van ondernemersnetwerk ZZP Barometer, dat de enquête onder 1.179 zelfstandigen hield. „Opvallend was wel dat zelfstandigen aangeven slechts twee uur per week offline te netwerken: veel minder dan de zes uur die ze wekelijks besteden aan netwerken via Facebook, Twitter, LinkedIn of WhatsApp.”

‘Sluit je aan bij een ondernemersnetwerk’

Waarom bestempelen zelfstandigen die offline uurtjes dan toch als het meest effectief? „Een opdracht moet je vooral gegund worden”, zegt zzp-expert Pierre Spaninks. „Online sociale netwerken zijn handig om contact te leggen, maar een vertrouwensband bouw je echt offline op.” Spaninks noemt het een tweetrapsraket: offline heb je een fijn gesprek met een potentiële opdrachtgever, online kan dat beeld via sociale media bevestigd worden. „En dan helpt een overtuigend LinkedIn-profiel natuurlijk wel”, aldus Spaninks.

Gebruikten zelfstandigen social media in 2015 nog voornamelijk voor het vergroten van hun naamsbekendheid, nu geven zzp’ers aan LinkedIn en Facebook in eerste instantie in te zetten om kennis uit te wisselen of contact te leggen met collega-ondernemers, blijkt ook uit de enquête van ZZP Barometer en Ziggo.

„Flexwerkers zoeken elkaar inderdaad in toenemende mate op”, zegt Jeroen Sakkers. Maar, benadrukt Spaninks: pak dat offline netwerken wel goed aan. Sluit je aan bij een lokaal ondernemersnetwerk, dat eens in de zoveel tijd een evenement of borrel organiseert voor de eigen leden. Want, zo stelt Spaninks: „Op evenementen ván een vaste groep deelnemers wordt vele malen intensiever genetwerkt dan op een borrel georganiseerd vóór zzp’ers.” We gunnen mensen die we echt goed kennen nu eenmaal sneller die mooie opdracht dan een ‘vaag’ LinkedIn-contact.