Netflix groeit, maar niet snel genoeg

Netflix breidt in het buitenland uit. In de VS gaat het niet meer zo snel en dreigt concurrent Amazon.

Foto Doug Hyun / AMC

Videodienst Netflix mag dan de wereld veroveren, op de Amerikaanse thuismarkt waar de meeste winst gemaakt wordt, heeft het bedrijf moeite om te blijven groeien.

Maandag maakte Netflix nieuwe resultaten bekend. Het afgelopen kwartaal was belangrijk omdat de Amerikaanse videodienst in januari aankondigde dat zij vrijwel wereldwijd beschikbaar zal zijn. Inmiddels draait Netflix in 130 landen.

Het aantal abonnees groeide met 6,7 miljoen tot 81 miljoen in totaal. Dat was iets meer dan verwacht maar volgend kwartaal rekent Netflix op niet meer dan 2 miljoen extra abonnees. Dat betekent dat het beschikbaar komen van de dienst in nieuwe landen niet meteen tot meer kijkers en omzet leidt.

Met aanpassingen als het toevoegen van Arabische letters in de software, hoopt Netflix de groep potentiële kijkers ook in het Midden-Oosten uit te breiden.

In de VS telt Netflix nu 47 miljoen kijkers, maar het groeitempo in de thuismarkt neemt af. Netflix kreeg er in het afgelopen kwartaal 500.000 nieuwe Amerikaanse abonnees bij – dat waren er vorig jaar in dezelfde periode nog 900.000.

In feite betalen de Amerikaanse kijkers voor de internationale uitbreiding: Netflix verliest in nieuwe markten meestal eerst een paar jaar geld, omdat de licenties op tv-series en films wel betaald worden, maar nog door een relatief klein aantal abonnees bekeken worden.

Grijskijkers

De concurrentie van Amazon groeit ondertussen. Eerder deze week maakte Amazon bekend dat het zijn onlinevideodienst ‘los’ gaat verkopen. Tot nu toe was Amazon Video – vergelijkbaar met de Netflix-formule – alleen beschikbaar als onderdeel van versnelde bezorging (Amazon Prime, dat 99 dollar per jaar kost). Amazon Video is nu alleen nog in de VS beschikbaar. Door de videodienst als los abonnement aan te bieden, maakt Amazon de weg vrij om onlinevideo aan te gaan bieden in landen waar het nog niet aan huis bezorgt.

Netflix schermt zijn Amerikaanse programma-aanbod sinds kort beter af voor kijkers uit het buitenland. Die konden lang met een trucje toegang krijgen tot de betere gevulde Netflix-ruif in de VS (waar ongeveer twee keer zoveel series en films zijn te bekijken als in Nederland). Dit grijskijken is aan banden gelegd.

Een van de overtredingen die Netflix vooralsnog oogluikend toestaat is het stiekem delen van abonnementen. Veel huishoudens spelen logingegevens door aan vrienden en kennissen om zo op de abonnementskosten te besparen. Zeker Nederlanders (1,3 miljoen Netflix-abonnementen) hebben er een handje van. De videodienst beschouwt de gedeelde abonnementen tot nu toe als een vorm van mond-tot-mondreclame.

Maar het is niet ondenkbaar dat Netflix in een later stadium toch strenger op deze vorm van grijskijken zal controleren. Op het moment dat de groei stokt is elke betalende abonnee er immers één.