Mitsubishi manipuleerde benzineverbruikdata auto’s

Door cijfers over de bandendruk te veranderen, leek het alsof de auto’s zuiniger reden dan daadwerkelijk het geval was.

Bestuurders van Mitsubishi maken een schuldbewuste buiging tijdens een persconferentie. Foto Toru Hanai / Reuters

De Japanse autofabrikant Mitsubishi heeft de verbruikscijfers van een aantal automodellen rooskleuriger voorgesteld dan ze waren. Het bedrijf zegt bewijs gevonden te hebben dat medewerkers testdata hebben gemanipuleerd, schrijft persbureau AP.

Het gaat om de modellen eK wagon en eK Space (totaal 157.000) en om 468.000 Dayz Roox-auto’s die door Nissan worden verkocht. Het probleem is ontdekt toen Nissan wees op discrepanties tussen de testdata en het daadwerkelijke benzineverbruik. Daarna kwam Mitsubishi er door onderzoek achter dat data over de bandendruk zijn gemanipuleerd om betere verbruikscijfers te krijgen.

Aandelen

De manipulatie speelt nu slechts in Japan. Mitsubishi zegt te kijken of er ook met testdata van auto’s in andere landen gesjoemeld is. De productie van de modellen is tijdelijk stopgezet en er moet een onafhankelijk onderzoek komen, vindt de autofabrikant. De aandelenkoers zakte na het bekendmaken van het nieuws flink, met zo’n 10 procent.

Sinds het dieselschandaal met Volkswagen ligt de autoindustrie onder een vergrootglas. Wat Mitsubishi heeft gedaan, is echter niet helemaal te vergelijken. Volkswagen bouwde software in waardoor uitstootwaarden van schadelijke stoffen in een testomgeving lager waren dan in de praktijk, Mitsubishi manipuleerde de uitkomsten van de resultaten wat betreft de zuinigheid van het brandstofverbruik.