Dit vindt NRC van de films die deze week uitkomen in de bioscoop

Met aandacht voor ‘Monsieur Chocola’, ‘Tomorrow’, ‘Hardcore Henry’, ‘Evolution’ en ‘Kollektivet’.

  • ●●●●

    Monsieur Chocolat

    De film Monsieur Chocolat is een verrukkelijk verhaal over het theater in de belle époque. Het verhaal van de Engelse komiek Foottit en zijn Franse sidekick, wiens routines ten onder gingen door racisme, artistieke ambitie, goklust en seksuele avontuurtjes. Lees de recensie.

    Regie: Roschdy Zem. Met: Omar Sy, James Thierrée, Clotilde Hesme, Alex Descas. In: 41 bioscopen

    Interview Omar Sy: Omar Sy brak in Intouchables door als slimme zwarte underdog, de rol waarmee hij wordt geïdentificeerd. Maar begin daar liever niet over.
    Achtergrond ChocolatChocolat was vanaf 1889 een sensatie als eerste zwarte clown in Frankrijk, in een tijdperk dat circus heel serieus werd genomen. Voelde hij zich het slachtoffer van racisme?
  • ●●●●

    Tomorrow

    De Franse actrice Mélanie Laurent (Inglourious Basterds) maakt met Tomorrow (Demain) een veranderdocumentaire. Ze liet zich inspireren – of activeren – door het artikel ‘Approaching a state shift in Earth’s biosphere’ dat Elizabeth Hadly en Anthony Barnosky in 2012 in Nature publiceerden. Biologische systemen op aarde zouden in rap tempo een kantelpunt naderen. Lees de recensie.

    Regie: Mélanie Laurent en Cyril Dion. In: 21 bioscopen

  • ●●●●●

    Bezness as Usual

    Deze documentaire is een bij vlagen pijnlijk document over wat een ‘bezness’ nou eigenlijk is: een playboy-achtige charmeur, tussen gids en gigolo, die Europese vrouwen verleidt en hoopt in ruil kleding, geld en cadeautjes voor hem en zijn familie te krijgen. Lees de recensie.

    Regie: Alex Pitstra. Op tournee in bioscopen in Groningen, Maastricht, Rotterdam en Leeuwarden.

  • ●●●●

    Ratchet & Clank

    Door de combinatie van buddyfilm, komedie en superheldenspoof vergeet je hoe dodelijk supersonische wapens zijn. Maar ja, de slachtoffers zijn dan ook spuuglelijke ‘Blarg’ die net zo lekker exploderen als hun naam suggereert. Bovendien zijn hun wapens nog groter. Zo’n film dus. Lees de recensie.

    Regie: Kevin Munroe, Jericca Cleland. In: 152 bioscopen

  • ●●●●●

    Franny

    De 66-jarige Gere grijpt in Franny zijn kans om uit te pakken als onverzorgde elitezwerver, afkickende junkie en getormenteerde ziel: hoezo in je rol verdwijnen met klein spel? Bescheidenheid was nooit Geres forte. Echt potsierlijk wordt het nergens, want het narcisme past naadloos bij het megalomane personage dat hij speelt. Lees de recensie.

    Regie: Andrew Renzi. Met: Richard Gere, Dakota Fanning, Theo James. In: 7 bioscopen

  • ●●●●●

    The Boss

    Sommige sketches in The Boss zijn best leuk, de meeste niet, dankzijslechte timing en vooral gebrek aan puntigheid. Sla deze film gerust over en hoop over drie maanden het beste van de (bijna) all-female Ghostbusters. Lees de recensie.

    Regie: Ben Falcone. Met: Melissa McCarthy, Kristen Bell, Peter Dinklage. In: 55 bioscopen

  • ●●●●

    Hardcore Henry

    Een actiefilm, volledig met GoPro-camera’s gefilmd door de ogen van de held. Is Ilya Naishuller hectische bloedbad de toekomst? Een soort mijlpaal, dat zeker. Lees de recensie.

    Regie: Ilya Naishuller. Met: Sharlto Copley, Danila Kozlovsky, Haley Bennett. In: 51 bioscopen

  • ●●●●

    Évolution

    Bij Hadzihalilovic is het allemaal van een sinistere schoonheid, als je favoriete nachtmerrie, je meest veilige gevoel van onbehagen. Het lijkt wel alsof ze is ingelogd op een gigantisch jungiaans beeldenreservoir. Moeiteloos rijgt ze associatiekettingen van jongenslichamen en rode zeesterren en golft ze door de zee. Wie wil kan dat allemaal analyseren, maar je kunt je ook gewoon mee laten drijven in dat blauwgroen dat van een grotere intelligentie lijkt dan alles wat een mens kan verzinnen. Lees de recensie.

    Regie: Lucile Hadzihalilovic. Met: Max Brebant, Roxane Duran, In: 7 bioscopen

    Interview Lucile Hadzihalilovic: Haar echtgenoot, de Franse regisseur Gaspar Noé, vindt haar films „heel vreemd”. Dus dan moet het wel echt heel vreemd zijn. En dat is ‘Evolution’. Lees het interview.
  • ●●●●●

    Kollektivet

    Soms kastijdt Vinterberg zijn alter ego Erik, soms praat hij diens gedag goed: de architect is een speelbal van de vrouwen. Het is te persoonlijk en ongemakkelijk allemaal: misschien had Vinterberg zijn olifant beter elders gestald dan in dit zachtkomische groepsportret dat wat pijnlijk op twee gedachten hinkt. Lees de recensie.

    Regie: Lucile Hadzihalilovic. Met: Max Brebant, Roxane Duran, In: 7 bioscopen

    Interview Thomas Vinterberg: Vinterberg maakte een film over het opgroeien in een commune en wat daarop volgde: “Toen ik met mijn vriend Tobias Lindholm Kollektivet schreef, was het ons voornemen alle clichés over de jaren zeventig te vermijden. Dat is helaas niet gelukt.”