AB InBev gaat akkoord met Japans bod op Grolsch

Bierconcern AB InBev gaat akkoord met het bod van het Japanse Asahi op Grolsch en de andere Europese biermerken Peroni en Meantime. Dat maakte AB Inbev dinsdag bekend. Die bedrijven zijn eigendom van SABMiller, dat wordt overgenomen door AB InBev. Omwille van mededinging moeten diverse merken worden afgestoten, waaronder Grolsch.

Asahi biedt 2,6 miljard euro voor de merken. De overname moet nog worden goedgekeurd door de Europese Commissie. Voor Asahi zou het de grootste overname tot nu toe zijn. Asahi (omzet 14,5 miljard euro) is met een marktaandeel van 38 procent de grootste brouwer van Japan. Naast bier verkoopt het concern wijn, whisky, frisdrank en babyvoeding.

Het overnamebedrag is zo’n 30 keer de brutowinst van de bedrijven die Asahi overneemt; om internationaal uit te breiden zijn de Japanners blijkbaar bereid om ver te gaan. Grolsch werd in 2007 van de beurs gehaald voor bijna 900 miljoen euro. SABMiller betaalde destijds ruim 80 procent meer dan de beurskoers van de Grolsch-aandelen. Volgens SABMiller zou het exclusieve Grolsch flink gaan groeien in de opkomende markten Oost-Europa, Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Daar kwam nog weinig van terecht. De bierproductie van Grolsch nam sindsdien af.