Beurswaarde Mitsubishi daalt met eenderde na gesjoemel met benzineverbruik

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De beurswaarde van Mitsubishi is met eenderde gedaald nadat de Japanse autofabrikant bekend heeft gemaakt dat het bedrijf verkeerde informatie heeft verstrekt over het benzineverbruik van vier modellen. Dat meldt Reuters.

Als alle aandelen Mitsubishi nu voor de beurswaarde van de hand zouden gaan, zou het bedrijf in één klap 2,5 miljard dollar minder waard zijn.

Een analist van JP Morgan schat in dat het gesjoemel met cijfers Mitsubishi meer dan 400 miljoen euro kan gaan kosten, met name door betalingen aan de consument, de kosten van het vervangen van onderdelen, en een vergoeding aan branchegenoot Nissan, waar Mitsubishi auto’s aan leverde.

Het schandaal kwam aan het licht bij Nissan toen daar bij het testen van brandstofgegevens onregelmatigheden tevoorschijn kwamen.

China voert staalproductie op

Vanwege een snelle stijging van lokale staalprijzen heeft China de productie van staal weer opgevoerd. Dat schrijft The New York Times.

Zelfs fabrieken die de productie helemaal stilgelegd hadden brengen nu weer op volle capaciteit staal op de markt. Meer dan 40 miljoen ton van de 50-60 miljoen ton capaciteit die vorig jaar werd afgekapt is nu weer actief.

Ondanks de wereldwijde overproductie zijn dit jaar de Chinese staalprijzen met 77 procent gestegen. Dit komt met name door krappere voorraden vanwege de sluiting van fabrieken het afgelopen jaar en de seizoensgebonden vraag naar staal naar aanleiding van het Chinese nieuwjaar.

Aarbeving Japan heeft invloed op wereldwijde productieketen

De recente aardbevingen in Japan hebben invloed op de wereldwijde productieketen. De Nikkei Asia Review legt uit dat het eiland Kyushu, het epicentrum van de bevingen, de thuisbasis is van een aantal fabrieken voor elektronische apparaten en auto-onderdelen.

Onder meer Sony, Toyota en Fujifilm hebben fabrieken in het bevingsgebied staan en zagen als het gevolg van de aardbeving hun aandelenprijzen dalen. De genoemde bedrijven hebben de productie in betreffende fabrieken deels of geheel stilgelegd, wat er voor zal zorgen dat er in de wereldwijde productieketen tekorten zullen ontstaan.