Mechanische doping relatief simpel op te sporen

Wielerbond UCI zegt scherp te letten op mechanische doping. Waarom zet de bond niet vaker warmtecamera’s in?

„De UCI is al vele jaren bezig met het opsporen van technologische fraude”, stelt de internationale wielerunie (UCI) tegenover de website Cyclingnews in een reactie op het nieuws, zondag, dat er sterke aanwijzingen zijn dat er ook bij de profs sprake is van ‘mechanische doping’.

De Italiaanse krant Corriere della Sera en het Franse tv-programma Stade 2 hadden met een speciale warmtecamera zeven fietsen van renners ‘betrapt’ op de aanwezigheid van een warmtebron in het frame, mogelijk een verborgen motortje. De krant noch de tv-zender maakte bekend om welke renners het ging.

Nieuwe detectiemethoden

De UCI ging niet in op mogelijke mechanische doping in de beide wedstrijden, maar vertelde wel meer over de inspanningen om potentiële gevallen van sportieve fraude op te sporen. „Met het doel de efficiëntie van de testen te verhogen hebben we het afgelopen jaar nieuwe detectiemethoden uitgeprobeerd”, aldus de verklaring van de UCI. Onderzocht werd onder meer het testen van fietsen met warmtecamera’s, röntgenstraling en ultrageluid. „Maar verreweg de meest betaalbare, betrouwbare en accurate methode is het gebruik van magnetische resonantie, waarbij we software gebruiken die we hebben ontwikkeld in samenwerking met een bedrijf met specialisten. Het scannen wordt gedaan met een tablet en dat stelt de uitvoerder in staat een frame en de wielen van een fiets in minder dan een minuut te testen.”

Magnetische resonantie werd ook ingezet toen de UCI een fiets van de Belgische Femke Van den Driessche eruit pikte tijdens de WK veldrijden in Heusden-Zolder, eind januari. Eén van haar fietsen – niet de fiets waarop ze het WK voor de beloften reed – bleek te zijn uitgerust met een elektrisch motortje in de trapas. Toen werden meer dan honderd fietsen gecontroleerd. Ook bij andere grote wedstrijden is de UCI actief. „We hebben fietsen bij veel races gecontroleerd (bijvoorbeeld 216 bij de laatste Ronde van Vlaanderen en 224 bij Parijs-Roubaix) en we zullen dit hele jaar zwaar blijven testen bij alle wielerdisciplines.”

‘Uitstekende’ samenwerking

Volgens de UCI is de samenwerking met de wielerploegen en de renners bij de zoektocht naar mechanische doping op dit moment „uitstekend”. Sinds afgelopen winter zijn de regels tegen technologische fraude in het wielrennen verscherpt en test de UCI uitgebreid fietsen met de teslameter.

Oud-wereldkampioen Gianni Bugno, voorzitter van de rennersvakbond CPA, brak maandag in de Corriere della Sera een lans voor het gebruik van warmtecamera’s. „Hoe komt het dat het zo lang heeft geduurd voordat warmtecamera’s worden gebruikt?”, zei Bugno, tegenwoordig ook helikopterpiloot. „Ik gebruik ze dagelijks in mijn helikopter als we problemen opsporen bij stroomkabels met een hoog voltage. Ze zijn heel efficiënt en heel precies. Waarom ze niet worden gebruikt voor het opsporen van verborgen motoren in fietsen is een raadsel.”