LINDA voor mannen, gaat dat wel werken?

Met LINDA.man heeft tijdschrift LINDA nu zijn mannelijke variant. Is het wel zo’n goed idee om in deze tijd een mannenblad uit te brengen?

Gasthoofdredacteur Waldemar Torenstra tijdens de presentatie van LINDA.man. Foto Jerry Lampen/ANP KIPPA

„Sorry, you can’t sit here today.” Twee dames in hotpants, hoge hakken en een shirt met LINDA.man erop, houden twee toeristen met een kop koffie tegen. Die wilden net het dakterras van de Bijenkorf in Amsterdam betreden.

Maar dit is de plek waar maandagmiddag de LINDA.man wordt gelanceerd. Buiten een klein overdekt podium, achterin twee bebaarde mannen achter een barbecue. Bierviltjes met LINDA-opdruk. Linda de Mol – het gezicht van het tijdschrift – is zelf niet aanwezig. De aanwezige hoofdredacteur van LINDA Jildou van der Bijl valt op tussen de inrichting. „Er is wat te vieren”, roept ze, terwijl ze in een glitterjasje en op hoge hakken het podium op loopt.

LINDA.man is de nieuwste toevoeging aan het Linda-imperium. Het tijdschrift van actrice en presentatrice Linda de Mol heeft sinds vandaag een mannelijke variant, die eens per jaar moet gaan verschijnen. Volgens Van der Bijl omdat „zowel adverteerders als consumenten bleven vragen naar een mannelijke versie van LINDA”. Ze overhandigt het eerste exemplaar aan acteur Waldemar Torenstra, gasthoofdredacteur van het eerste nummer.

Achter Torenstra prijkt de cover op een groot doek. De onderwerpen: ‘Georgina Verbaan, poedeltjenaakt op de BMX’, ‘Trouw aan één vrouw, waarom in vredesnaam’ én een interview met voetballer Robin van Persie.

Voetbal en vrouwen in mannenbladen, what’s new? Veel, volgens Van der Bijl. Ze erkent dat mannen vooral themabladen (VI, Autoweek) lezen. „Maar algemene magazines voor mannen, zoals de Vogue Man of Esquire, zijn vaak stijlgidsen.” De LINDA.man heeft volgens haar „gewoon goede verhalen en interviews”.

Terwijl ze van haar witte wijn nipt, zegt ze niet precies te weten hoe ze ervoor gaat zorgen dat de volgens haar 300.000 mannen die de LINDA maandelijks onder ogen krijgen ook de manneneditie gaan kopen. „We hopen vooral dat vrouwen die het blad zien denken: ‘hé, dat zal mijn vriend leuk vinden’.”