Column

De Thuiskok: Gezonde muffins

illustratie jet peters

Vegetariër zijn betekent volgens Isabel Boerdam, auteur van de hippe vegetariër, niet alleen dat je geen vlees eet, maar dat je op een hele gezonde manier eet en leeft. Toch denkt zij ook wel eens ‘I don’t care’, zo geeft ze in haar boek zelf toe. En juist voor die momenten moet je gezonde snackjes bedenken, zoals deze muffin. Je hebt voor dit recept wel een muffinbakvorm nodig.

Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een zesdelige muffinvorm in. Doe de bloem en de havervlokken in een beslagkom en meng samen met het snufje zout en het bakpoeder door elkaar. Mix de eieren met de appelmoes, de geprakte banaan en de gesmolten kokosolie in een keukenmachine tot een egale massa. Doe de natte ingrediënten, inclusief de honing, in de beslagkom bij de droge ingrediënten en spatel alles rustig door elkaar. Voeg nu ook de rozijnen, wortel en appel toe spatel deze ook door je beslag. Verdeel het muffinbeslag over de muffinvormpjes en garneer eventueel met extraatjes zoals noten, pitten, zaden, kokossnipper of chocolade. Bak de muffins gedurende 30-40 minuten tot ze goudbruin en gaar zijn. Test met een satéprikker of die er schoon uitkomt. Afkoelen en genieten.