Bierbrouwer AB InBev akkoord met Japans bod op Grolsch

De Japanse brouwer Asahi koopt Europese bierbedrijven van SABMiller, dat wordt overgenomen door AB InBev.

Foto Reuters

Bierconcern AB InBev gaat akkoord met het bod van het Japanse Asahi op Grolsch en enkele andere Europese biermerken. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend.

De Japanse brouwer Asahi Group meldde in februari dat het de bierbedrijven Grolsch, Peroni en Meantime wil overnemen. Die bedrijven zijn nu eigendom van SABMiller, dat op zijn beurt wordt overgenomen door AB InBev. In het kader van die reuzenfusie – omwille van mededinging – moeten diverse merken worden afgestoten, waaronder Grolsch.

Asahi biedt in totaal 2,6 miljard euro voor de biermerken. De overname blijft afhankelijk van de afronding van de fusie tussen AB InBev en SABMiller. Die wordt in de tweede helft van dit jaar verwacht.

De overname, die nog moet worden goedgekeurd door de Europese Commissie, zou voor Asahi de grootste ooit zijn. Asahi (omzet 14,5 miljard euro) is met een marktaandeel van 38 procent de grootste brouwer van Japan. Naast bier verkoopt Asahi wijn, whisky, frisdrank en babyvoeding.

Het overnamebedrag is fors: zo’n 30 keer de brutowinst van de bedrijven die Asahi overneemt. Om internationaal uit te breiden en minder afhankelijk te worden van de vergrijzende thuismarkt, zijn de Japanners blijkbaar bereid om ver te gaan. Grolsch werd in 2007 van de beurs gehaald voor bijna 900 miljoen euro.

SABMiller betaalde destijds ruim 80 procent meer dan de beurskoers van de Grolsch-aandelen. Volgens SABMiller zou het exclusieve Grolsch flink gaan groeien in de opkomende markten Oost-Europa, Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Daar kwam nog weinig van terecht. De bierproductie van Grolsch nam sindsdien af.