Verloren tussen KPN en Ziggo

Marc Hijink bespreekt ontwikkelingen in tech. @MarcHijnkNRC

Er komt een moment in je leven dat je ouders niet langer voor jou zorgen, maar jij voor hen. Gelukkig hoeft er in mijn geval niemand gevoerd of verschoond te worden. Het klusje dat ik mag opknappen is orde scheppen in de telecomchaos.

Mijn ouders worden belaagd door twee providers die hen naar een triple play-pakket proberen te lokken. Ze hebben internet en vaste telefonie via de koperlijn en kijken tv via de kabel. Weggegooid geld: „Eén leverancier is handiger en goedkoper”, beloven zowel KPN als Ziggo in net iets te chique folders.

Ze voelen zich tot een keuze gedwongen. Welke aanbieder moet het worden? Gesprekken over gigabytes zijn wat lastiger als je tachtig bent, dus wierp ik me op als redder in de telecomnood. Tv, telefoon en een probleemloze transitie van de internetradio die op het keukenkastje staat te tetteren – hun zoon, gepokt en gemazeld in dingen met een stekker of ip-adres, zou dat varkentje wel even wassen.

Ziggo lijkt het beste aanbod te hebben. Nu zijn Ziggo en UPC voor de buitenwereld één merk, achter de schermen zijn het nog twee verschillende bedrijven. Dat betekent dat de administratie niet erg gestroomlijnd verloopt.

Fusies in de kabelsector zijn doorgaans een ramp voor klanten die wijzigingen doorgeven. Vandaar een extra ruime veiligheidsmarge om te voorkomen dat mijn ouders tijdelijk onbereikbaar zijn. Ik laat ze een maandje extra KPN betalen, als overlap.

Het telefoonnummer dat ze al vijftig jaar hadden is weg

Gelukkig begrijpt de Ziggo/voormalige UPC-mevrouw dat. Ze belooft plechtig eerst het kabelmodem te laten installeren. Pas daarna, als alles werkt, wordt de telefoon omgezet. Natuurlijk, meneer.

Eigenlijk was ik niet eens verbaasd toen KPN na een week meldde dat de telefoon was afgesloten. Ziggo had nog geen modem geïnstalleerd, de monteur was niet ingeboekt en dus zijn mijn ouders nu al een dag of vijf onbereikbaar. Het telefoonnummer dat ze al meer dan vijftig jaar hadden doolt in het tweeduuster tussen KPN en Ziggo, ergens tussen het customer relationship management-systeem en de nummerporteringsdatabase.

Bij Ziggo putten ze zich uit in excuses. Daar komt het telefoonnummer voorlopig niet mee terug. Op mijn beurt put ik me uit in excuses bij mijn ouders – via de mobiele telefoon.

Geeft niks hoor, zegt mijn vader sportief. De radio in de keuken doet het nog. Maar ik hoor een vader die zijn zoon een kans voor open doel ziet missen, of uit z’n broek ziet scheuren tijdens de schoolmusical.

Dat is dan wel weer een geruststelling, te weten dat je je ouders nog tot op hoge leeftijd kunt teleurstellen.