Ook Nordstrom ontslaat personeel in moeilijk retailklimaat

Nordstrom reorganiseert vanwege het moeilijke retailklimaat in de VS, de goede kwartaalcijfers van Netflix overtuigen de aandeelhouders niet en Verizon en Hearst gaan achter de Millenial aan.

Foto iStock

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het zat er al aan te komen. Eind vorig jaar maakte Nordstrom zich al op voor een tegenvallend holiday season. Het luxe warenhuis kondigde vannacht aan zeker vierhonderd banen te schrappen, meldt Fortune. Hiermee volgt de keten kwakkelende concurrenten als Walmart, JC Penny en Macy’s die hetzelfde al deden.

De reorganisatie - die 60 miljoen moet opleveren - moet Nordstrom flexibeler maken in de moeilijke Amerikaanse retailmarkt. Net zoals bovengenoemde winkels kampt de luxe keten met teruglopende verkoopcijfers in hun fysieke winkels. In februari voorspelde Nordstrom dat de verkoop met 30 procent terugloopt in de eerste helft van 2016.

Nordstrom investeerde de afgelopen jaren miljarden in zijn online winkel. Op dit moment wordt 20 procent van alle producten online gekocht. Vijf jaar geleden was dit 8 procent. Maar die investering valt niet terug te verdienen als de verkoop in de fysieke locaties harder stagneert dan de online verkoop groeit.

Beurs niet blij met records Netflix

Hoewel Netflix een recordaantal nieuwe abonnees wierf in het eerste kwartaal van dit jaar, zijn de aandeelhouders niet onder de indruk. Volgens Techcrunch doken de aandelen van de streamingdienst na de bekendmaking van de cijfers meteen het rood in. Met wel 10 procent.

Bij de vorige kwartaalcijfers schoten de aandelen Netflix met 8 procent omhoog. De koers van het bedrijf is altijd grillig geweest, schrijft de techsite. Maar waarom eigenlijk? Hoewel Netflix uitbreidt naar een totaal van 130 landen zien aandeelhouders juist het plafond dichterbij komen. Er zijn maar zoveel abonnees te halen voor de videodienst. En sluit de originele content - waar het zeker vijf procent van zijn budget aan besteedt - zoals series als House of Cards, Flaked, Unbreakable Kimmy Schmidt of films als Beasts of No Nation - wel aan bij de nieuwe landen waar Netflix beschikbaar komt? Voor Netflix is internationale uitbreiding - ondanks fantastische cijfers - een hele strijd. Want de dienst moet niet alleen traditionele en niet-traditionele televisiekijkers lokken, maar tegelijkertijd de aandeelhouders zoet houden.

Verizon en Hearst gaan achter de Millenial aan

De acquisitie van Complex Media door telecombedrijf Verizon en uitgever Hearst is aanstaande, schrijft The Wall Street Journal. Het mediabedrijf dat zich richt op jonge mannelijke consumenten zou tussen de 250 en 300 miljoen dollar waard zijn. Vorig jaar nam Hearst al een onbekend minderheidsaandeel in het bedrijf.

Vorige maand richtte Verizon en Hearst een joint venture op om digitale videokanalen met originele programmering te lanceren om jonge consumenten - de altijd op zijn of haar mobiel kijkende Millenial - te bereiken. De samenwerking leverde al twee nieuwe mediakanalen op: RatedRed (lifestyle voor jongeren in het Mid-Westen) en Seriously.TV dat later in de lente op komische wijze politiek zal benaderen. Complex Media is een welkome toevoeging aan de strategie van Hearst en Verizon om jongeren te bereiken.