Dit schrijven andere media vandaag

Bijna was Heineken aan Pepsi verkocht, FrieslandCampina kondigt forse investeringen aan en een Vlaamse start-up maakt gekoeld eten versturen makkelijker met de Efoodbox.

Foto ANP

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in Nederlandse media.

Boek: Heineken bijna verkocht aan Pepsi

Het had niet veel gescheeld of Heineken was verkocht aan Pepsi. Die onthulling doet onderzoeksjournalist Stefan Vermeulen, zo kopt De Telegraaf. Vermeulen schreef een boek genaamd Heineken na Freddy. Begin jaren tachtig twijfelde Heineken of hij het bedrijf moest overdragen aan zijn dochter Charlene.

Verschillende overnamekandidaten komen langs, waaronder Pepsi. Het Amerikaanse bedrijf heeft al dertig jaar de licentie in handen om Pepsi op de Nederlandse markt te brengen, dus de banden zijn hecht. Toch ziet Freddy Heineken af van de verkoop aan Pepsi.

Er doen zich allerlei mogelijkheden aan om naar het buitenland uit te breiden, maar Heineken blokkeert iedere mogelijkheid. Zijn bestuurders geven hem de bijnaam Mr. No. Als hij in 2002 overlijdt, heeft hij de bedrijfsstructuur zo dichtgetimmerd dat de holding geen besluit meer kan nemen zonder toestemming van twee stichtingen.

Forse investeringen bij FrieslandCampina

FrieslandCampina investeert de komende jaren jaarlijks 550 miljoen euro in de productie en 350 miljoen euro in overnames. Bij elkaar is dat dus 900 miljoen euro per jaar, meldt het Financieele Dagblad. De afgelopen zeven jaar werd al 3,1 miljard euro geïnvesteerd.

Het bedrijf verwerkt bijna uitsluitend Nederlandse melk tot bijvoorbeeld kaas en kindervoeding. Het succes van de fusie tussen Campina en Friesland Foods in 2008 is vooral te danken aan de Chinese vraag naar kindervoeding. De groei van merkkaas en merkdranken zoals Optimel en Vifit bleef achter, schrijft de krant.

Vorig jaar bedroeg de omzet van het bedrijf 11,3 miljard euro. Die omzet moet groeien tot 15 miljard euro in 2020. Roelof Joosten, bestuursvoorzitter van FrieslandCampina zegt dat hij de omzet in China de komende vier jaar wil verdubbelen naar 2 miljard euro.

Dat gaat ons lukken ook.

Efoodbox maakt bezorging etenswaren gemakkelijker

Steeds meer Belgen winkelen online, maar de verkoop van verse etenswaren blijft achter. De Efoodbox moet daar verandering in brengen, schrijft De Tijd. Het is een isothermische doos met ingebouwde sensor die de temperatuur in de gaten houdt. Daarin past een gewone kartonnen doos waarin zo’n twee tot drie kilo etenswaren passen.

Bij aflevering van de bestelling neemt de leverancier de koelbox weer mee. Hij kan dan via een scan aantonen dat de ‘koudeketen’ nooit onderbroken werd tijdens het transport. Bedenker van de doos, de start-up Efoodconsult wil de dozen verhuren aan voedseldistributeurs en aan koerierbedrijven, vertelt Peter Somers, een van de oprichters.

Supermarktketens zouden het systeem kunnen gebruiken om online bestelde boodschappen in elk winkelpunt beschikbaar te maken. Ze kunnen de bestellingen centraal klaarmaken en met hun eigen vrachtwagens meegeven.