EenVandaag aansprakelijk voor schade naaldenmaker

Ook twee medewerkers van het programma zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de schade na ongefundeerde beschuldigingen in EenVandaag.

Terumo fabriceert onder meer injectienaalden. Foto: Koen Suyk / ANP

AVROTROS moet een vergoeding betalen voor de schade die een naaldenfabrikant heeft geleden na ongefundeerde beschuldigingen in EenVandaag. In twee uitzendingen besteedde EenVandaag vorig jaar aandacht aan productiefouten bij het bedrijf, maar dat is volgens de rechtbank in Amsterdam niet terecht. Ook de verslaggever en redacteur die meewerkten zijn hoofdelijk aansprakelijk gesteld.

In de uitzendingen van 23 maart en 15 april 2015 beschuldigde het tv-programma Terumo van het op de markt brengen van ondeugdelijke injectienaalden, stents en hartkatheters. Volgens EenVandaag zou de fabrikant hiermee de volksgezondheid in gevaar hebben gebracht. De rechtbank van Amsterdam bestempelde die aantijgingen echter als “onrechtmatig”:

“De omroep heeft deze aantijgingen niet kunnen waarmaken, zoals het Rijksinstituut voor Milieu en de Inspectie voor de Gezondheidszorg na de uitzendingen hebben vastgesteld.”

Het programma baseerde zich volgens de rechter te veel op de beschuldigingen van twee klokkenluiders, beiden voormalig werknemer van Terumo. Ook heeft EenVandaag de aantijgingen niet ter bevestiging voorgelegd aan deskundigen, terwijl dat wel had gemoeten. Bovendien had het programma de fabrikant meer ruimte moeten geven voor wederhoor.

Ook verslaggever en redacteur verantwoordelijk

Naast het programma zelf vindt de rechter ook dat een verslaggever en redacteur van het programma verantwoordelijk zijn voor de schade. Door onder meer in een radio-interview ouders te adviseren de naalden te mijden hebben zich volgens aan de inhoud van de uitzending verbonden. Dat oordeel is een bijzonderheid, schrijft journalistenvakblad Villamedia.

Hoe hoog de schadevergoeding uitvalt, moet nog nader worden bepaald. De rechter geeft EenVandaag eerst tot 11 mei de tijd om te zien hoe het programma uitvoering geeft aan de uitspraak van maandag. Zo moet EenVandaag op de website “meedelen dat zij onrechtmatig heeft gehandeld”, aldus de rechtbank.

Ook moet de omroep bij alle verwijzingen naar de genoemde uitzendingen vermelden dat onrechtmatig is gehandeld. Wel mogen de uitzendingen online blijven staan.

‘Ontgoocheld over vonnis’

In een reactie tegenover ANP laat Peter Kwee, adjunct-hoofdredacteur van EenVandaag, weten “ontgoocheld” te zijn na het vonnis van de rechtbank:

“Wij zijn ontgoocheld over dit vonnis, met name omdat er wat ons betreft sprake is van zorgvuldige journalistiek. We hebben lange tijd onderzoek gedaan en tientallen experts gesproken in binnen- en buitenland over de gevaren van het lijmprobleem voor de volksgezondheid.”

Het tv-programma zegt in hoger beroep te zullen gaan.