Baidu’s topman wil AC Milan kopen

Robin Li, de CEO van Baidu wil AC Milan kopen, Twitter stelt een directeur voor China aan en Alibaba Pictures investeert in de nieuwe Ninja-film.

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Robin Li Yanhong, de CEO van de Chinese zoekmachine Baidu wil voetbalclub AC Milan kopen. Volgens de Nikkei Asian Review is Li in gesprek met de club. Voor 700 miljoen euro zou hij de overgebleven aandelen willen kopen. Als alle onderhandelingen soepel verlopen moet de deal binnen twee maanden gesloten zijn.

De Chinese president Xi Jinping is groot voetbalfan en wil dat China meespeelt op wereldniveau. Vorig jaar kocht een consortium, geleid door media investeerder China Media Capital, voor 400 miljoen dollar (353 miljoen euro) het moederbedrijf van voetbalclub Manchester City.

Chinezen ongerust over nieuwe directeur bij Twitter

Chinese twitteraars maken zich zorgen nu Twitter Kathy Chen heeft aangesteld als managing director for Greater China. Chen werkte namelijk eerder mee aan de firewall die Chinezen juist belet om Twitter of Facebook te bereiken, meldt onder meer de Financial Times.

Op haar LinkedIn profiel schrijft ze dat ze CEO was bij CA Jinchen: een joint venture tussen Computer Associates International en het Chinese ministerie van openbare veiligheid. Volgens Twitter had die vorige functie van Chen niets te maken met technologie om te censureren.

Haar focus was om antivirus-scanners en cms-software aan bedrijven te verkopen. Dat heeft niets te maken met internet filters.

Niettemin wordt gevreesd voor een chilling effect op de Chinese gebruikers van Twitter. Niemand weet hoe nauw de banden van Chen met de Chinese regering nog zijn.

Alibaba Pictures mede-producent van Ninja-film

De nieuwe Ninja-film krijgt een Chinees tintje. Alibaba Pictures, de filmtak van de internetgigant Alibaba investeert in de film die wordt geproduceerd door Paramount Pictures. Hoeveel Alibaba voor de film overheeft, is volgens de South China Morning Post niet bekendgemaakt.

De investering in Mission Impossible - Rogue Nation was vorig jaar een groot succes, schrijft de krant. Reden dus om het nog eens te herhalen.

Alibaba investeert ook in een Europese film met de Italiaanse regisseur Giuseppe Tornatore. Eerder kondigde Alibaba al aan dat het samen met productiebedrijf Skydance Media een film maakt over de Chinese luchtmacht, genaamd The Flying Tigers.

In december investeerde Alibaba Pictures 86 miljoen dollar (76 miljoen euro) in een groep die filmhuis Bona Film Group wil overnemen. De filmtak van Alibaba maakte in 2014 nog verlies, maar vorig jaar draaide het bedrijf die cijfers om naar 466 miljoen yuan (63,6 miljoen euro) winst.