Aantal Netflix-abonnees groeide nog nooit zo hard

Het aantal abonnementen groeide in het eerste kwartaal met 6,7 miljoen abonnees naar 81,5 miljoen.

CEO van Netflix Reed Hastings in januari. Foto Steve Marcus / Reuters

Netflix heeft er in het eerste kwartaal van dit jaar 6,7 miljoen nieuwe abonnees bij gekregen. Nooit eerder kon de Amerikaanse streamingsdienst zoveel nieuwe abonnementen bijschrijven in één kwartaal, volgens Netflix in een bericht aan zijn aandeelhouders. De kwartaalomzet groeide van 1,4 naar 1,8 miljard dollar (1,6 miljard euro), ten opzichte van vorig jaar.

Het bedrijfsresultaat daalde wel van 97 naar 49 miljoen dollar (43 miljoen euro), vergeleken met het eerste kwartaal van 2015. Volgens Netflix komt dat vooral doordat het bedrijf flink investeert in de internationale markt. In januari voegde het in één klap 130 nieuwe landen toe.

Lees ook drie lessen uit het personeelsbeleid: Hoe Netflix aan zijn succes komt

Het succes van Netflix is groot. Het bedrijf, dat ooit begon als postorderbedrijf voor dvd’s, verdubbelde het afgelopen jaar zijn beurswaarde. Vlak voor de bekendmaking van de kwartaalcijfers sloot de koers van Netflix nog flink lager, nadat concurrent Amazon nieuwe plannen voor zijn streamingsdienst aankondigde.

81,5 miljoen

In totaal kent Netflix nu 81,5 miljoen abonnees, waarvan 42,5 procent buiten de Verenigde Staten. Het aantal groeide, net als voorheen, het hardst buiten de VS. In eigen land komen 2,2 miljoen abonnees bij, evenveel als een jaar eerder.

De grote groei in dit kwartaal wijdt Netflix zelf aan de lancering van nieuwe series als Making a Murderer, Fuller House en het vierde seizoen van House of Cards. Voor komend kwartaal tempert de streamingsdienst de verwachtingen met een aanwas van 2,5 miljoen abonnees.