Target stelt weer teleur, dit keer door tegenvallende verkoop Marimekko

Target stelde dit weekend teleur door een niet-overbelaste online winkel. Dat was vorig jaar wel anders.

Foto iStock

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Geen rokende servers bij Target afgelopen weekend. Waar vorig jaar duizenden klanten zowel fysiek als digitaal in de rij stonden voor de exclusieve kledingcollectie van Lilly Pulitzer - en de online winkel lange tijd overbelast was - werden de kleren van modehuis Marimekko maar koeltjes ontvangen, schrijft The Wall Street Journal.

KLedingstukken van het Finse modemerk konden vanaf zondagochtend in de winkel gekocht of online besteld worden. Elk jaar strikt Target een designer voor een exclusieve lijn, net zoals H&M dat doet. Vaak staan klanten al ‘s nachts voor de deur te wachten om de kleding te bemachtigen. Maar dat is klaarblijkelijk niet elk jaar het geval. ‘s Middags bleven de winkels van Target nagenoeg leeg. Volgens de zakenkrant waren het vooral Europese toeristen - die geografisch meer met Marimekko hebben dan Amerikanen - die in winkels in New York geïnteresseerd waren in het evenement.

Het is nog veel te vroeg om te zeggen of de kledinglijn van Marimekko geflopt is. Maar het feit dat de website van Target dit jaar niet plat lag is misschien een teken dat het jaarlijkse festijn eens onder de loep genomen moet worden. Want als het publiek wegblijft van een evenement dat bedoeld is om zowel koopkrachtige als zuinige consumenten de (online) winkel in te lokken, dan doet Target iets fout.

Geloof in jezelf

Amerikanen hebben het meeste geloof in de overtuiging dat hard werken daadwerkelijk iets oplevert, kopt Quartz. Niet alleen de hamburgers en auto’s zijn dus groter in de Verenigde Staten. Ook het optimisme. Amerika is immers het land waar iemand - zoals Sheldon Adelson - begint als krantenjongen en zich kan opwerken tot een van de rijkste en invloedrijkste figuren van het moment.

Uit een onderzoek van het Pew Research Center in meer dan veertig landen blijkt dat Amerikanen volhardend zijn in het geloof dat succes niet afhankelijk is van zaken waar ze geen invloed op hebben. Op zich geen vreemd resultaat in een land waarin de burgers worden grootgebracht met het idee (of mythe) dat iedereen het kan maken.

Ook de rol van religie blijkt in de VS veel belangrijker te zijn voor inwoners. Meer dan de helft van de Amerikanen beschouwt geloof als de spil in hun leven, terwijl bijvoorbeeld dat aandeel in Groot-Brittannië maar een vijfde is. Het Pew Research Center kon echter geen verband trekken tussen religie en het geloof in succes. Al blijkt wel dat een geloofsovertuiging geen invloed heeft op aandacht voor gezondheid, recyclen of het maken van bewuste consumentenkeuzes.

Alle ballen op Disney

Dit belooft een topjaar te worden voor Disney. Misschien wel een van de beste jaren in lange tijd, denkt Bloomberg. Hun nieuwste film ‘The Jungle Book’ was afgelopen weekend de best bezochte film in de VS. In heel Noord-Amerika haalde het ruim 103 miljoen dollar op.


Dit goede debuut van ‘The Jungle Book’ laat zien dat het de afgelopen maanden erg goed gaat met Disney. Hun eerste uitstapje in het Star Wars universum was met The Force Awakens uiterst lucratief (meer dan twee miljard dollar), het aankomende nieuwe deel in de Marvel Comics-franchise (Captain America: Civil War) belooft ook een kaskraker te worden (als het publiek superhelden na het tegenvallende Batman v Superman niet zat is) en afdeling Pixar heeft met het vervolg op het succesvolle Finding Nemo, Finding Dory, ook vast goud in handen.

De rest van de filmindustrie heeft het nakijken, zegt Exhibitor Relations-analist Jeff Bock. Of beter nog: zal moeten afkijken bij Disney hoe zij het grote publiek kunnen trekken. Na hun rampjaar in 2015 is dat sowieso een idee voor Sony. Bock:

“Disney probably has four $1 billion movies this year. All you can do is mimic them. Unlike Universal Pictures, Disney isn’t going to have a down year for maybe a decade.”