Waarom ook jongeren tegenwoordig in een brommobiel rijden

Foto ANP

Voor de eigenaar is het een betaalbaar vervoermiddel waar enkel een bromfietsrijbewijs voor nodig is. Voor de gemiddelde weggebruiker is het vooral een ergernis: de brommobiel. Dat is zo’n wagentje dat lijkt op een auto, maar een 45 kilometer per uur-sticker op de achterbumper heeft. En dus ook niet harder rijdt.

De brommobiel lijkt zijn oorspronkelijke reputatie ontgroeid. Het aantal geregistreerde brommobielen is sinds 2007 sterk toegenomen. Niet langer zitten alleen invaliden achter het stuur, ook jongeren durven erin gezien te worden. Hoe komt dat en wat zijn de gevolgen?

Meerdere modellen

Volgens René Hoogeveen van brommobielimporteur GMS komen er door de sterkere vraag naar brommobielen steeds meer soorten modellen op de markt.

“Fabrikanten maken nu verschillende modellen in vele kleuren. Er worden zelfs kleine vrachtwagentjes gemaakt waar kleine ladingen in vervoerd kunnen worden.”

Voor 2006 kochten vooral mensen zonder rijbewijs het begrensde wagentje. Het was toen nog niet verplicht een brommerrijbewijs te hebben. Nu ruilen veel oudere mensen hun auto in voor een brommobiel. Het besturen van een brommobiel is makkelijker voor mensen met een slechte gezondheid en lage reactiesnelheid.

Met 65 heuvel af

De nieuwprijs van een brommobiel ligt rond de 10.000 euro - dicht tegen die van een goedkope nieuwe personenauto aan. Maar op de tweedehandsmarkt is de prijs een stuk lager, voertuigen worden er soms al voor 1.000 euro verkocht.

Daarom is een tweedehands brommobiel ook voor jongeren aantrekkelijk. Volgens René Hoogeveen is de brommobielmarkt in Italië en Scandinavië al een echte “jongerenmarkt” geworden. Hoogeveen verwacht dat ook in Nederland steeds meer jongeren in een brommobiel zullen gaan rijden. De laatste jaren maakt de jongerenmarkt in Nederland zo’n 6 procent uit van de totale brommobielmarkt, schat Hoogeveen.

Berend Gort (22) kocht toen hij 16 was en zijn brommercertificaat had “gescoord” meteen een tweedehandsje voor 800 euro: een roze. Gort kocht een 1000 watt subwoofer en versterker, zette een Mercedes-ster op de motorkap en reed het auto’tje bergafwaarts met 65 kilometer per uur. Gort:

“Het knalroze ding hoorde je van 200 meter aan komen rijden. Als de subwoofer aan het gieren was, kon je letterlijk niets meer zien in de achteruitkijkspiegel en zijspiegels door de trillingen.”

In plaats van te fietsen gebruikte hij de auto en reed overal naartoe: “Op weg naar school zag ik mijn vrienden koukleumen terwijl ik in een verwarmd apparaat met een dreunende subwoofer langsreed,” vertelt Gort.

Gevaar

Maar niet iedereen is even blij met het toegenomen aantal brommobielen. Buiten de bebouwde kom mogen ze ook de weg op en daar kunnen ze het verkeer ophouden. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) zijn automobilisten geneigd brommobielen in te halen, wat weer voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

Jaarlijks vallen er een aantal doden bij verkeersongelukken met brommobielen, al zijn die aantallen te klein om een verband te leggen met de toegenomen hoeveelheid brommobielen.

Nu mogen de brommobielen nog op 80 kilometer per uur-wegen rijden, waar het verschil in snelheid met gewone auto’s groot is. VVN wil dat daar een einde aan komt:

“Wat Veilig Verkeer Nederland betreft, mag de brommobiel buiten de bebouwde kom alleen nog maar op 60 km-wegen.”