Longreads

Zo maken ze je favoriete tv-serie van begin tot eind

Een journalist van Vox volgde vijf maanden lang het proces van script maken tot montage van een aflevering van The Americans.

Foto iStock

Als je het laatste seizoen van House of Cards twee dagen na de release nog niet hebt gebingewatcht, kan je je tegenwoordig beter niet meer vertonen bij het dertien-in-een-dozijn koffieautomaat op je werk. Voor je het weet ben je aan het zeuren dat je collega’s spoilers hebben verklapt.

Dat we series zo belangrijk vinden toont aan dat we leven in een gouden tijdperk van tv-series. Ze doen niet meer onder voor films, terwijl de dertien tot 24 afleveringen van een serieseizoen in veel minder tijd gemaakt worden dan een film. Over hoe een tv-serie tot stand komt en toch kwaliteit kan bieden schreef Vox een mooie en inzichtelijke longread.

Vox loodst je in zes aktes door het volledige productieproces van één aflevering uit het vierde seizoen van The Americans, een serie over twee undercover Sovjetspionnen in Amerika tijdens de Koude Oorlog.

Jongleren

Journalist Caroline Framke was vijf maanden lang te vinden op en naast de set van Clark’s Place, aflevering vijf van het vierde seizoen. Haar verhaal begint bij een table read waarbij alle acteurs aan tafel het script doornemen en het eindigt in de montagekamer. Maar eigenlijk had ze al een jaar eerder moeten beginnen, toen de eerste regels van het script een leeg document van een tekstverwerker begonnen te vullen.

Framke beschrijft een intrigerende jongleeract, die de showrunners dag in dag uit moeten volhouden. Ze hebben een gigantisch team onder zich, variërend van kostuumontwerpers tot cameramensen. En hoewel ze bezig zijn met de aflevering die binnenkort wordt uitgezonden, werken ze tegelijk ook al aan de volgende. En daarnaast aan de verhaallijn van het hele seizoen én dat daarna. Showrunner Joe Weisberg:

“I have about 10 percent of my brain that is thinking about next season and the whole story arc for the series.”

Want als hij dat niet doet sta jij straks weer bij de koffieautomaat te zeuren dat het nieuwste seizoen toch echt minder was dan het vorige.

Lees hier het hele verhaal van Vox: “We’re creating a world that feels true”