Verhoeven dingt mee in Cannes

De film Elle van Paul Verhoeven dingt in mei mee naar de Gouden Palm in Cannes. „Naast de regie was alleen de montage in Nederlandse handen.”

Isabelle Huppert in Verhoevens Elle.

Regisseur Paul Verhoeven (77) heeft voor het eerst sinds een kwart eeuw weer een film die getoond wordt op het Cannes Film Festival. Maar anders dan de thriller Basic Instinct, die in 1992 een speciale galavertoning kreeg, dingt zijn Franstalige thriller Elle in mei mee naar de Gouden Palm.

In Elle, een bewerking van de roman Oh van Philippe Djian, speelt Isabelle Huppert Michèle, een kordate zakenvrouw die in een kat-en-muisspel met haar verkrachter belandt. In 2014 werden geldschieters op de filmmarkt van Cannes warm gemaakt voor Elle als „puur Verhoeven: extreem erotisch en pervers”.

Dat is ook de reden dat het uiteindelijk geen Amerikaanse, maar een Franse productie werd, erkent Paul Verhoeven desgevraagd. In Cannes staat Elle als Nederlands op de rol: de auteurstheorie – de regisseur is de auteur van een film – viert daar hoogtij. „Voor mij was het best moeilijk om een film in het Frans te maken. Maar Elle heeft Franse acteurs, kaas en producers, er zit ook nog wat Duits en Belgisch geld in. Naast de regie was alleen de montage in Nederlandse handen.”

Elle is Verhoevens eerste speelfilm sinds oorlogsdrama Zwartboek in 2006, groepsproject Steekspel niet meegerekend. De hoofdcompetitie van Cannes oogt dit jaar veelbelovend, met twintig speelfilms van arthouse-iconen als de gebroeders Dardenne, Pedro Almodóvar, Andrea Arnold, Sean Penn, Jim Jarmusch, Ken Loach en Nicolas Winding Refn. Nederlandse films tref je daar overigens zeer zelden. In 2013 doorbrak Alex van Warmerdam met horrorsprookje Borgman een 38-jarige Nederlandse afwezigheid op dit hoogste filmpodium. Jos Stelling was in 1975 met Mariken van Nieumeghen de laatste geweest. Verhoeven: „We probeerden in 1973 nog om Turks Fruit er tussen te krijgen, maar die vonden ze toen te pornografisch. Dus dit is een leuke comeback toch?”

Elle was al in november klaar, waarna de producent al zijn kaarten op een première in Cannes zette. Verhoeven: „De signalen waren heel gunstig, toch kieperen ze op de valreep een film er soms uit, nietwaar?” Hij kijkt niet bijzonder uit naar de rode loper en de persheisa in Cannes. „Maar Arnold Schwarzenegger heeft mij één ding geleerd: je hebt film en je hebt publiciteit.”

Verhoevens selectie voor het 69ste Cannes Film Festival is een minder grote verrassing dan de tweede Nederlander in competitie: animator Michaël Dudok de Wit met Red Turtle.

Ook de rode loper van Cannes lijkt dit jaar goed bezet, met Steven Spielberg en Jodie Foster. Woody Allens komedie Café Society opent op 11 mei het festival.