Aan de hand van een citroenpers legt topman Rob Heesen uit wat er nieuw is aan de vernieuwde Blokker, die vrijdag opende in de Amsterdamse Bilderdijkstraat. De huishoudwinkel gaat „veel meer keuze” bieden, zegt Heesen, terwijl hij er de felgele pers bij pakt. De ene klant wil gewoon een „praktische citroenpers”, een ander wil een „stylish en verantwoord” exemplaar. Heesen zwaait met de pers in zijn hand. „Deze is toevallig wat meer stylish en verantwoord.”
Ook nieuw in de ‘nieuwste Blokker’, zoals het omgebouwde filiaal heet: wisselende seizoensspullen naast de ingang, meer aandacht voor „koken, bakken en tafelen”, een digitaal loket voor onlinebestellingen en de introductie van een Blokker-huismerk – pas vanaf de zomer verkrijgbaar. Op de gevel hangt een nieuw logo, afgesloten met een „daadkrachtige oranje punt om de rol van online (‘punt nl’) te benadrukken”, zo licht het bedrijf toe in een persbericht.
Blokker steekt 100 miljoen euro in de plannen. De aandeelhouder – de familie Blokker – draagt wat bij, maar het bedrijf moet zelf ook kosten besparen om het geld bij elkaar te brengen. Dus schrapt Blokker onder meer 390 banen. Daarbij zijn gedwongen ontslagen onvermijdelijk. Het is nog niet bekend wie van de zevenduizend werknemers weg moeten. Pas „over een paar weken” is daar meer duidelijkheid over, zegt topman Heesen, die zijn werknemers in een webcast heeft uitgelegd waarom deze ontslagen nodig zijn.
Het is de tweede keer in korte tijd dat het familiebedrijf uit 1896 moet reorganiseren. Ruim een jaar geleden was er ook een ontslagronde bij Blokker, toen verdwenen er 440 banen. De reorganisaties wijzen op financiële problemen, maar het is onbekend hoe slecht Blokker er precies voor staat. Moederbedrijf Blokker Holding, waar ook Xenos, Leen Bakker en Bart Smit onder vallen, maakt nooit financiële resultaten van de afzonderlijke winkelketens bekend.
Blokker de laatste jaren in problemen:
Minder ‘gezellig’
Wel is duidelijk dat Blokker Holding het moeilijk heeft. Voor het eerst in zijn geschiedenis maakte het concern in 2014 verlies: 20 miljoen euro, bij een teruggelopen omzet van 2,1 miljard euro. Ook in 2015 is er verlies gemaakt, volgende maand wordt bekend hoe groot dat is. Volgens ingewijden is het verlies groter dan het jaar ervoor.
Terwijl topman Heesen tussen de schappen interviews geeft, is de nieuwe Blokker-winkel gewoon open voor klanten. Zoekend kijkt Jeannette Vahrmeijer (64) om zich heen. De raamhor die ze zoekt, kan ze niet vinden. Aan het nieuwe interieur moet ze nogal wennen. Ze vindt het „steriel” geworden, minder „gezellig”. En waar dat „poepiefelle licht” voor nodig is, zegt ze met dichtgeknepen ogen, begrijpt ze ook niet. „Het is mijn oude Blokkertje niet meer.”
Andere klanten vinden het nieuwe filiaal juist opgefrist. De 26-jarige Jeroen Fiene, op zoek naar een slagroomspuit, noemt de nieuwe inrichting „een goede zet”. De winkel ziet er „professioneler” uit, vindt hij, „meer van deze tijd”.
Al in de zomer van 2014 wilde Blokker meer van deze tijd worden. Toen lanceerde het ook al een hele nieuwe formule, waardoor de zaken minder „sleets” en „stoffig” moesten worden. De winkels waren toen al twaalf jaar niet wezenlijk veranderd, alleen het tapijt was her en der vervangen door laminaat.
In drie maanden klaar
Aan het nieuwe concept was in het diepste geheim twee jaar lang gewerkt. Vorig jaar nog zei Blokker dat de omgebouwde winkels „een duidelijke omzetstijging” lieten zien ten opzichte van de oude winkels, maar echt overtuigd was het bedrijf blijkbaar niet: sinds de lancering in 2014 zijn slechts 50 van de 600 winkels vernieuwd.
En nu is er dus wéér een nieuw winkelconcept. Het vorige was toch „niet diepgaand” genoeg, zegt Heesen, die in oktober is aangetreden en voorheen bij Hema werkte als commercieel directeur. Nu dat inzicht, met dank aan de reacties van klanten, is doorgedrongen, maakt Blokker meer haast.
Deze nieuwe formule was in drie maanden klaar. En ook met het ombouwen van winkels gaat Blokker voortvarender te werk. Komende twee jaar worden elke week vijf filialen omgebouwd, 450 in totaal. 150 van de 600 Blokkers worden overgeslagen. Heesen wil niet zeggen wat zijn plan daarmee is en of die mogelijk sluiten. Hoe dan ook bestaat over deze tweede formule bij Heesen geen twijfel.
„We weten nu zeker dat we de goede route te pakken hebben.”
Daar is klant Piet Volger nog niet niet van overtuigd. Hij buigt zich over het uitgebreide assortiment stofzuigerzakken. Daar ontbreekt niks aan. En de nieuwe winkel ziet er ook „moderner” en „overzichtelijker” uit. Maar Blokker is wel „veel te laat”. Vooral met internet, analyseert Volger, net als Hema en het failliete V&D. „De hoge heren hebben zitten slapen. En het personeel is er de dupe van.”