Winkelketen Blokker schrapt nog eens 390 arbeidsplaatsen, bovenop de 400 banen waar een jaar geleden al geen plek meer voor was. Bij de keten werken 7200 mensen. Daarnaast gaan veel winkels op de schop. Het winkelconcern gaat in de komende twee jaar 450 van zijn bijna 600 filialen radicaal ombouwen.
Vorig jaar kondigde het concern ook al aan de winkels te gaan vernieuwen. Een persvoorlichter van Blokker noemt de vernieuwingen die destijds in gang zijn gezet “niet radicaal genoeg en te traag”. Onderdeel van de nieuwe metamorfose is de verdwijning van het bekende en oude oranjegeblokte logo. Er komt ook een nieuw eigen huismerk van Blokker en er wordt geïnvesteerd in de webshop. Met de veranderingen is een investering van ruim 100 miljoen euro gemoeid.
Bij de keten werken 7200 mensen. Nico Meijer van FNV Handel noemt het verlies van arbeidsplaatsen een “onaangename koude douche, vooral voor de werknemers”. “In een gesprek donderdag tussen FNV Handel en Blokker spraken we over het opbouwen van vertrouwen tussen de partijen. Er is met geen woord gerept over deze ingrijpende reorganisatie”, zegt Meijer. Hij kondigt aan dat FNV zo snel mogelijk met zijn leden in gesprek gaat.
Vijf winkels per week
Het moederbedrijf Blokker Holding is al langer bezig om de kosten terug te brengen en de omzet op te krikken. Het concern belandde in 2014 in de rode cijfers. De cijfers over 2015 zijn nog niet bekend. Blokker ondervindt veel concurrentie van onder meer prijsvechter Action.
De eerste ‘nieuwe’ Blokker opende vrijdagochtend op de Bilderdijkstraat in Amsterdam. Komende twee jaar worden gemiddeld vijf vernieuwde winkels per week geopend, meldt het concern.
Winkelketen Xenos, ook onderdeel van Blokker Holding, schrapte eerder dit jaar ook 250 banen om kosten te besparen. Xenos heeft zo’n 250 winkels, waarvan iets minder dan 200 in Nederland en de rest in Duitsland. Blokker Holding kondigde ook aan de winkels en het assortiment van Xenos te gaan vernieuwen.