brief

Eigen fiets eerst

Auke Kok betoogt in zijn column op vrijdag 1 april (what’s in a date) dat het Leidseplein op de schop gaat om de groeiende groep toeristen in Amsterdam te behagen. Voor de fietsende Amsterdammer is het nare gevolg dat deze nu zijn fiets (al lopend!) ondergronds zal moeten stallen. Vervang in zijn column de toeristen door asielzoekers en we hebben een xenofoob stukje pur sang. Het Leidseplein wordt opgepimpt en wie profiteert daar van? Niet de Amsterdammer. Nee, de toeristen moeten vrij baan krijgen om zo hun selfies met monumentale gebouwen te kunnen maken zonder gehinderd te worden door obstakels en rondslingerende rijwielen. En wie is er weer de dupe? Juist!

Kok gaat daarmee voorbij aan de steeds groter wordende groep (vaak jonge) mensen die in Amsterdam wonen en van de binnenstad gebruik maken. Hoewel de meesten er pas kort wonen, en over een paar jaar waarschijnlijk weer zullen vertrekken, beschouwen zij zich als de rechtmatige eigenaar-gebruikers van de binnenstad. Dat heeft tot claimgedrag en slordigheid geleid. De openbare ruimte is van hun: voetgangers en stuntelig rijdende fietsers worden aan de kant geduwd of geschreeuwd, en fietsen dienen overal gestald te kunnen worden. De Gemeente beantwoordt dit gedrag met maatregelen om de chaos te beteugelen, zodat voetgangers niet hoeven te slalommen. Kok wil zich daar met leesbare tegenzin wel in schikken door zijn fiets in een afgebakend vak te zetten, en straks wellicht in een ondergrondse fietsenstalling. Hij ziet dit echter niet als een service aan fietsers. Laat staan aan de voetgangers (Amsterdammer of toerist) die zo weer een beetje lucht krijgen.

Het zal nog een hele mentaliteitsslag onder fietsende bewoners van Amsterdam kosten voordat zij beseffen dat we allemaal gebruikers van dezelfde openbare ruimte zijn: toeristen, bewoners van de binnenstad, bewoners van andere stadsdelen, werkers, bedrijven, dagjes- en koopjesmensen, uitgangspubliek, studenten. Bij die mentaliteitsslag hoort niet alleen een verandering in het claimgedrag, maar ook ander vervoer. Amsterdam heeft goed openbaar vervoer en is zo klein dat je te voet een heel eind komt.

Gee de Wilde, bewoner binnenstad