Veolia staakt gevecht om vervoersconcessie Limburg

Doordat Veolia zijn beroep nu intrekt, krijgt Arriva definitief de rechten voor openbaar vervoer in Limburg.

Een bus van busmaatschappij Veolia Transport in de regio Haaglanden. Foto Lex van Lieshout / ANP

Veolia staakt het gevecht om de rechten voor openbaar vervoer in de provincie Limburg. Het vervoersbedrijf was het niet eens met de manier waarop Limburg koos voor concurrent Arriva en tekende vorig jaar bezwaar aan bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Maar het bedrijf heeft dat beroep nu ingetrokken, zo meldt de provincie donderdag.

In plaats van een lang juridisch gevecht te voeren, kiest het bedrijf nu in het belang van reizigers en medewerkers, zei directeur Bart Schmeink van Veolia-eigenaar Transdev tijdens een persconferentie. Gedeputeerde Patrick van der Broeck zei blij te zijn met het besluit van Veolia:

“Er is nu duidelijkheid voor alle partijen. Dit levert een tijdswinst op van minimaal drie maanden. Arriva kan doorgaan met de voorbereidingen en aanschaf van nieuw materieel. De overgang van personeel van Veolia naar Arriva kan zorgvuldig geregeld worden.”

Ook directeur Anne Hettinga van Arriva was content dat zijn bedrijf zich nu volledig kon richten op het verzorgen van openbaar vervoer in Limburg. Tot donderdag kon dat volgens Hettinga “alleen met de handrem erop”. Arriva stak de afgelopen maanden al 200 miljoen euro in nieuwe treinen voor op het Limburgse spoor.

Ernstige onregelmatigheden bij aanbesteding

Veolia was sinds 2006 verantwoordelijk voor trein- en busvervoer in grote delen van Limburg. Het contract met de vervoerder loopt dit jaar af en dus schreef de provincie een nieuwe aanbestedingsprocedure uit. De oorspronkelijke winnaar daarvan was NS-dochter Abellio, maar vorig jaar bleek dat bij die procedure sprake was van “ernstige onregelmatigheden”.

Wat er precies misging bij de aanbesteding en wie er schuldig is? Een langverwacht rapport bood in november geen uitsluitsel.

Na eigen onderzoek van de NS bleek dat bestuurders bij Abellio informatie over de aanbesteding kregen doorgespeeld door een voormalig werknemer van Veolia. Kort nadat het bedrijf de concessie ter waarde van twee miljard euro had binnengehaald kreeg degene die de informatie had doorgespeeld een baan bij de NS-dochter. Toenmalig topman Timo Huges besloot kort daarna op te stappen bij NS.

Veolia eiste vervolgens dat Limburg de hele aanbesteding over zou doen, maar de provincie besloot in juni te kiezen voor Arriva. Het dochterbedrijf van Deutsche Bahn had volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck namelijk “een uitstekend bod” gedaan bij de eerste aanbestedingsronde, en was daarmee toen als tweede geëindigd. Veolia tekende daarop bezwaar aan bij het CBb.