Unilever en Nestlé zien geen crisis in opkomende markten

Unilever en Nestlé verkopen meer. Toch daalt hun omzet door valutaschommelingen.

Productielijn van boter Foto Rien Zilvold

De omzet van Unilever is in het eerste kwartaal met 2 procent gedaald naar 12,5 miljard euro. De verkopen van de voedings- en verzorgingsmiddelengigant stegen, maar Unilever had flink last van nadelige wisselkoerseffecten. Die drukten de omzet met 7,1 procent, zo blijkt uit de donderdagochtend gepresenteerde kwartaalcijfers.

In 2015 profiteerde het bedrijf nog van de wisselkoersen. Unilever verkoopt in bijna tweehonderd landen producten. Het geld dat Unilever in andere valuta verdient, moet het omrekenen naar euro’s. Nadat de euro in het laatste kwartaal van 2015 daalde ten opzichte van de dollar, steeg de munt de eerste drie maanden van dit jaar weer.

De omzet van het bedrijf achter merken als Axe, Dove, Knorr en Omo valt door de valuta-effecten lager uit, maar Unilever verkocht wél meer producten. De inkomsten uit de verkoop groeiden met 4,7 procent. Het bedrijf won naar eigen zeggen op alle fronten marktaandeel.

Het bedrijf behaalde vorig kwartaal de meeste omzet uit verzorgingsproducten (4,8 miljard), daarna uit voedingsmiddelen (3,1 miljard). De groei was het grootst bij de productgroepen verzorging (5,8 procent) en schoonmaakproducten (7 procent). Unilever omschrijft de vraag bij consumenten in het eerste kwartaal desalniettemin als „fragiel”.

Opvallend is dat Unilever geen last ondervindt van de veelbesproken economische problemen in opkomende markten. Daar groeide de verkoop namelijk met 8,3 procent. De groei was vooral groot in Latijns-Amerika, Turkije, Azië en Rusland. In China werd de groei aangedreven door online verkopen.

Nestlé

Ook het Zwitserse Nestlé maakte donderdagochtend omzetcijfers over het eerste kwartaal bekend. Nestlé, bekend van onder meer Nescafé, Maggi en San Pellegrino, boekte een omzet van 20,9 miljard Zwitserse franc (19,2 miljard euro).

Ook Nestlé ondervond last van negatieve valuta-effecten. De omzet van het concern daalde met 1 procent. Volgens Nestlé was er zonder deze effecten sprake van een groei van 3 procent geweest.

Evenals Unilever merkt ook Nestlé niets van problemen in opkomende markten. De omzet van de voedingsmiddelenreus groeide in die landen met 3,2 procent. Nestlé schrijft dat de prestaties in Brazilië ondanks verslechterende macro-economische omstandigheden „veerkrachtig” zijn. In Rusland was sprake van groei met dubbele cijfers.

Over China is Nestlé niet enthousiast, maar in dat land heeft het niet zo’n goede marktpositie als Unilever. Hoewel Nestcafé er „goed” presteert, blijft de verkoop van rijstepap en YinLu-pindamelk in China „uitdagend” aldus het concern.