Samsung gaat beeldschermen leveren aan Apple

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Met ingang van volgend jaar gaat Samsung oled-displays leveren aan Apple. Dat zijn de twee technologiebedrijven overeengekomen, meldt Yonhap.

Samsung zal ieder jaar ongeveer 100 miljoen eenheden van 5,5-inch oled-panelen leveren, met een totale waarde van bijna 2,6 miljard dollar. Het bedrijf levert al applicatie processors voor iPhones.

De overeenkomst zou voor drie jaar zijn. De deal is opmerkelijk omdat Samsung en Apple al jaren verwikkeld zijn in een harde strijd om verschillende patenten. Volgens analisten geeft deze nieuwe overeenkomst aan dat de twee bedrijven als zakenpartners en niet als rivalen verder willen.

Hitachi bouwt Internet of Things ontwikkelingscentrum in de VS

Hitachi gaat een Internet of Things ontwikkelingscentrum bouwen in de Verenigde Staten. Dat schrijft de Nikkei Asian Review.

Het centrum komt in Californië te staan en zou al vanaf half mei operationeel moeten zijn en gaat verdeeld over drie jaar zo’n 915 miljoen dollar kosten. Er moeten zo’n 200 mensen komen te werken.

Hitachi-baas Keiji Kojima hoopt dat zijn bedrijf in de VS sneller met nieuwe ontwikkelingen kan komen:

“We will accelerate the speed of development by setting up a base in the U.S., where cutting-edge talent and information are concentrated”

Het Internet of Things is erop gericht om alledaagse apparaten als koelkasten en tv’s te voorzien van verbindingen met elkaar en het internet.

Flipkart gaat flink bezuinigen

Webwinkel Flipkart gaat flink bezuinigen, onder meer door salarisverhogingen te beperken tot maximaal tien procent. Dat meldt de Economic Times.

Het bedrijf hoopt met de bezuinigingen betere cijfers te kunnen schrijven tijdens de verkoopperiode voor de feestdagen. Ook krijgen verkoopleiders nog maar zes maanden de tijd om winst te maken. De investeringen die Flipkart doet om uit te breiden gaan met vijftig procent naar beneden. Voorheen gaf de webwinkel juist zoveel mogelijk geld uit om te groeien.

De komende zes maanden worden volgens een bron binnen het bedrijf ‘cruciaal. Hij sluit niet uit dat enkele afdelingen gesloten zullen gaan worden. Volgens een econoom is de nieuwe business strategie hard nodig:

“It is a much-needed move. A lot of the investors in Flipkart are concerned by the amount of money the company is bleeding and everyone is seeking a path to being break-even positive.”

De twee belangrijkste dochterbedrijven van Flipkart, Flipkart Internet en Flipkart India, boekten in 2015 bij elkaar 300 miljoen dollar verlies.